Unelmien pedagogiikka 2020 : Suunnitelma yksityisen päiväkodin pedagogiikasta
Ämmälä, Pinja (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014298
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vastataan kysymykseen, mitä unelmien pedagogiikkaan sisältyy vuonna 2020. Työn johtotähtinä ovat toimineet varhaiskasvatuslaki, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus sekä omat kokemukseni ja niiden kautta syntyneet ideat ja haaveet. Opinnäytetyöhön olen kerännyt kattavasti luotettavaa tietoa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyen ja pyrkinyt kokoamaan saman aihealueen tietoja sekä alan ammattilaisten ajatuksia yhteen. Opinnäytetyössä kaiken keskiössä on hyvinvoiva ja oppiva lapsi.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja lähestymistapana case-tutkimusta. Tämän työn tuotoksena olen luonut suunnitelman unelmien pedagogiikasta sekä rakentanut kuvion sen keskeisistä elementeistä. Kuviosta pystyy hahmottamaan yhdellä silmäyksellä opinnäytetyön sisällön. Varhaiskasvatuksessa on viime vuosien aikana tapahtunut paljon muutoksia, ja pedagogiikan painottuminen on entisestään vahvistunut. Aiheen ajankohtaisuus sekä pitkäaikainen haaveeni yksityisen päiväkodin perustamisesta, vahvistivat ajatustani painottaa tämä tutkimus varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan.
Opinnäytetyön alkuun olen kirjoittanut varhaiskasvatuksen kaikkeen toimintaan tiiviisti limittyvästä varhaiskasvatuksen laadusta sekä pedagogiikan taustalla vaikuttavista arvoista. Laadun ja arvojen jälkeen olen jatkanut kirjoittamalla erilaisista pedagogisen toiminnan muodoista, kuten lapsilähtöisestä pedagogiikasta, nojatuolipedagogiikasta ja pedagogisesta rakkaudesta. Lisäksi olen nostanut opinnäytetyössä esiin muun muassa lasten osallisuuden, tunnekasvatuksen, varhaiskasvatuksen kulttuurisen toiminnan sekä työntekijöiden työhyvinvoinnin.
Tämä opinnäytetyö limittyy sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssien (2016) ja sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen varhaiskasvatuskompetenssien (2017) kanssa. Tämän opinnäytetyön kirjoittaminen on toiminut minulle suurena inspiraationa tulevaisuuteen ja on vahvistanut ajatustani oman yrityksen perustamisesta. Toivon tämän opinnäytetyön olevan hyödyksi myös muille varhaiskasvatuksen pedagogiikasta kiinnostuneille.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja lähestymistapana case-tutkimusta. Tämän työn tuotoksena olen luonut suunnitelman unelmien pedagogiikasta sekä rakentanut kuvion sen keskeisistä elementeistä. Kuviosta pystyy hahmottamaan yhdellä silmäyksellä opinnäytetyön sisällön. Varhaiskasvatuksessa on viime vuosien aikana tapahtunut paljon muutoksia, ja pedagogiikan painottuminen on entisestään vahvistunut. Aiheen ajankohtaisuus sekä pitkäaikainen haaveeni yksityisen päiväkodin perustamisesta, vahvistivat ajatustani painottaa tämä tutkimus varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan.
Opinnäytetyön alkuun olen kirjoittanut varhaiskasvatuksen kaikkeen toimintaan tiiviisti limittyvästä varhaiskasvatuksen laadusta sekä pedagogiikan taustalla vaikuttavista arvoista. Laadun ja arvojen jälkeen olen jatkanut kirjoittamalla erilaisista pedagogisen toiminnan muodoista, kuten lapsilähtöisestä pedagogiikasta, nojatuolipedagogiikasta ja pedagogisesta rakkaudesta. Lisäksi olen nostanut opinnäytetyössä esiin muun muassa lasten osallisuuden, tunnekasvatuksen, varhaiskasvatuksen kulttuurisen toiminnan sekä työntekijöiden työhyvinvoinnin.
Tämä opinnäytetyö limittyy sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssien (2016) ja sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen varhaiskasvatuskompetenssien (2017) kanssa. Tämän opinnäytetyön kirjoittaminen on toiminut minulle suurena inspiraationa tulevaisuuteen ja on vahvistanut ajatustani oman yrityksen perustamisesta. Toivon tämän opinnäytetyön olevan hyödyksi myös muille varhaiskasvatuksen pedagogiikasta kiinnostuneille.