Varsinais-Suomen lastensuojelukuntayhtymän perhetyötä kehittämässä : omaohjaajan tekemän perhetyön käyttäjäkokemuksen mallinnus
Öster, Sofia-Noora (2020)
Öster, Sofia-Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304091
Tiivistelmä
Varsinais-Suomen lastensuojelukuntayhtymässä (VSLK) toteutettiin vuonna 2019 laajamittainen asiakastyön laadun parantamiseen tähtäävä hanke, jossa uudistettiin sijoitusten prosessikuvauksia. Prosessikuvausten uudistamisen yhteydessä myös sijoitettujen lasten perheiden prosessiosallisuutta pyrittiin lisäämään. Tässä raportissa kuvataan hankkeen yhtenä osa-alueena tehtyä omaohjaajan tekemän perhetyön käyttäjäkokemuksen mallinnusta, joka tehtiin palvelumuotoilun keinoin käyttäen erilaisia laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä kuten teemahaastatteluja ja toiminnallista Living Lab -työskentelyä kokemustiedon keräämiseen.
Tutkimusperustainen kehittämistyö toteutettiin osallistamalla VSLK:n omaohjaajan tekemän perhetyön ympärillä olevat toimijat yhteiseen kehittämiseen. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisena omaohjaajan tekemä perhetyö näyttäytyy asiakkaan, työntekijän ja organisaation ulkopuolisen toimijan näkökulmasta katsottuna ja koota toimijoiden kokemuksia, odotuksia, toiveita ja kehittämisehdotuksia perhetyön toteuttamiseen liittyen. Mallinnuksella tavoiteltiin tuloksia myös siitä, minkälainen rooli omaohjaajan tekemällä perhetyöllä on kentällä olevien monien eri toimijoiden joukossa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selkeyttää kuntayhtymän yksiköissä tapahtuvan lastensuojelun sijaishuollon omaohjaajan tekemän perhetyön eri osa-alueita ja kokonaisuutta, jotta perhetyö saataisiin vastaamaan asiakkaiden tarpeita sekä kehittää toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisätä ymmärrystä siitä, mitä VSLK:n omaohjaajien tekemältä perhetyöltä odotetaan.
Raportin tulososiossa kuvataan perheiltä, sosiaalityöntekijöiltä ja omaohjaajilta saadut toimijakohtaiset tulokset ja niiden pohjalta yhteenvetona syntyneet tuotokset. Tämän kehittämistyön tuotoksina syntyi omaohjaajan tekemän perhetyön jäsennys, omaohjaajan tekemän perhetyön kokemuksellinen palvelupolku ja perheen kanssa työskentely -mallin SWOT-analyysi. Kehittämistyön tuloksena syntynyt mallinnus auttaa nostamaan omaohjaajan perhetyössä esille ne keskeiset asiat, joita kehittäessään organisaatio voi hyötyä ja toteuttaa vaikuttavampaa omaohjaajan tekemää perhetyötä. Kehittämistyön tuloksena voitiin nähdä myös kaikkien toimijoiden osaamista kasvattava yhteinen oppiminen. In 2019, Child Welfare District of South-Western Finland (VSLK) carried out a large-scale project aimed to improve the quality of customer work, revicing the process descriptions of working with foster kids. In the process of updating the process descriptions, efforts were also made to increase the involvement of the families of placed children. This thesis describes the modeling of user experience as part of the project, done through service design, using qualitative and functional methods such as theme interviews and functional Living Lab work to gather information of user experience.
The evidence based development work was carried out by involving the participants around the family work done by VSLK`s personal counselors in co-development. The aim was to find out what dose the family work done by a personal counselor look like from the perspective of the customer, employee and participant outside organization and to gather the experiences, expectations, wishes and development suggestions of the participants in carrying out family work. By modeling it was also sought results of the role which personal counselors have in family work among with other participants on the field.
The purpouse of the development work was to clarify the different aspects and the whole family work done by the personal counselors in VSLK in order to bring family work into line with customer`s needs and to develop collaboration between participants and increase understanding of what is expected of family work done by personal counselors in VSLK.
The result section of this thesis describes the individual results from families, social workers and personal counselors. It also shows the resulting outputs of this development work. The outputs were the parsing of the family work done by the personal counselors, the experiential service path of the family work done by personal counselors, and the SWOT analysis about the instructions made for the family work done by personal counselors.
Modeling as a result of this development work helps to highlight the key points in the family work made by personal counselors which can help VSLK benefit from more effective family work. As a result of this development work, there was also seen common learning that increases the skills of all participants.
Tutkimusperustainen kehittämistyö toteutettiin osallistamalla VSLK:n omaohjaajan tekemän perhetyön ympärillä olevat toimijat yhteiseen kehittämiseen. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisena omaohjaajan tekemä perhetyö näyttäytyy asiakkaan, työntekijän ja organisaation ulkopuolisen toimijan näkökulmasta katsottuna ja koota toimijoiden kokemuksia, odotuksia, toiveita ja kehittämisehdotuksia perhetyön toteuttamiseen liittyen. Mallinnuksella tavoiteltiin tuloksia myös siitä, minkälainen rooli omaohjaajan tekemällä perhetyöllä on kentällä olevien monien eri toimijoiden joukossa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selkeyttää kuntayhtymän yksiköissä tapahtuvan lastensuojelun sijaishuollon omaohjaajan tekemän perhetyön eri osa-alueita ja kokonaisuutta, jotta perhetyö saataisiin vastaamaan asiakkaiden tarpeita sekä kehittää toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisätä ymmärrystä siitä, mitä VSLK:n omaohjaajien tekemältä perhetyöltä odotetaan.
Raportin tulososiossa kuvataan perheiltä, sosiaalityöntekijöiltä ja omaohjaajilta saadut toimijakohtaiset tulokset ja niiden pohjalta yhteenvetona syntyneet tuotokset. Tämän kehittämistyön tuotoksina syntyi omaohjaajan tekemän perhetyön jäsennys, omaohjaajan tekemän perhetyön kokemuksellinen palvelupolku ja perheen kanssa työskentely -mallin SWOT-analyysi. Kehittämistyön tuloksena syntynyt mallinnus auttaa nostamaan omaohjaajan perhetyössä esille ne keskeiset asiat, joita kehittäessään organisaatio voi hyötyä ja toteuttaa vaikuttavampaa omaohjaajan tekemää perhetyötä. Kehittämistyön tuloksena voitiin nähdä myös kaikkien toimijoiden osaamista kasvattava yhteinen oppiminen.
The evidence based development work was carried out by involving the participants around the family work done by VSLK`s personal counselors in co-development. The aim was to find out what dose the family work done by a personal counselor look like from the perspective of the customer, employee and participant outside organization and to gather the experiences, expectations, wishes and development suggestions of the participants in carrying out family work. By modeling it was also sought results of the role which personal counselors have in family work among with other participants on the field.
The purpouse of the development work was to clarify the different aspects and the whole family work done by the personal counselors in VSLK in order to bring family work into line with customer`s needs and to develop collaboration between participants and increase understanding of what is expected of family work done by personal counselors in VSLK.
The result section of this thesis describes the individual results from families, social workers and personal counselors. It also shows the resulting outputs of this development work. The outputs were the parsing of the family work done by the personal counselors, the experiential service path of the family work done by personal counselors, and the SWOT analysis about the instructions made for the family work done by personal counselors.
Modeling as a result of this development work helps to highlight the key points in the family work made by personal counselors which can help VSLK benefit from more effective family work. As a result of this development work, there was also seen common learning that increases the skills of all participants.