Kiviaineksen kansainvälinen kuljetus : Case: Betset Oy
Viitala, Marko (2020)
Viitala, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233782
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia reitti, kuljetusmuodot ja kuljetuskustannukset sorasepelin toimittamiselle Keski-Suomen Kyyjärveltä Viron Tartossa sijaitsevalle ja toimeksiantajan osittain omistamalle pihalaattatehtaalle. Sorasepeli on jo valmiiksi jalostettuna toimeksiantajan soranottoalueella varastokasassa. Tehtaalle tällä hetkellä tuleva materiaali on kallista ja hintojen kehitys on nousujohteinen.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään materiaalin toimittamisen vaatimiin eri kuljetusmuotoihin ja erilaisten kuljetusyksiköiden soveltumiseen sorasepelin kuljettamiseen teorian avulla. Tutkimuksessa keskitytään myös hankintaprosessiin ja satamatoimintoihin teoriatietojen ja haastatteluiden avulla. Itse case-tutkimus toteutettiin laatimalla kysely sekä lähettämällä tarjouspyynnöt. Kuljetusten kokonaiskustannukset saatiin selville kil-pailuttamalla varteenotettavimmat kuljetuspalveluiden tarjoajat.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan sorasepelin toimittaminen Kyyjärveltä Viron Tartoon asti ei vielä tällä hetkellä ole kannattavaa. Tutkimus tuotti kuitenkin paljon tietoa tämän hetken kustannustasosta. Tutkimuksen avulla selvisi, miten toimitukset kannattaisi tehdä ja mitkä toimijat pystyisivät toimimaan toimitusketjussa, sekä mitä reittiä kuljetus olisi kannattavin hoitaa.
Tulevaisuudessa sorasepelin hintakehitystä kannattaa seurata tiiviisti ja verrata tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Kehitysehdotuksina ehdotetaan nykyisen materiaalintoimittajan kilpailuttamista ja Kyyjärven sorasepelin käyttötarkoituksen muuttamista hiekoituskäyttöön myytäväksi mahdollisesti pienempiin toimituseriin, kuten säkkeihin, pakattuna. Tutkimuksen voisi tulevaisuudessa toistaa käyttämällä samoja menetelmiä kuin tässä tutkimuksessa. The objective of the study was to investigate the route, modes of transport and price for the transportation of crushed stone from Kyyjärvi, Central Finland to a garden brick factory in Tartu, Estonia that is partially owned by the assignor of the thesis. The gravel is already processed and stored in the assignor's gravel picking area. The material currently coming to the factory is expensive and the price trends are rising.
The theoretical framework focused on the different transport modes required for the delivery of material and the application of different transport units to the transport of gravel. The study also focused on the procurement process and port operations based on the theory section and interviews. The actual case study was implemented by conducting a survey and sending invitations for tenders. The transportation costs were determined by comparing the tenders of the most significant transport service providers.
According to the results of the study, delivering gravel from Kyyjärvi to Tartu Estonia is not yet profitable. However, the study provided a wealth of information on the current cost levels and revealed how deliveries could be made, which transport service provider would be able to operate in the supply chain and which route would be the most profitable to use.
The conclusion was that in the future, it would be profitable to closely monitor the price development of the material and compare it with the results of the study. The develop-ment proposal was that the company should compete with the current material supplier and pack the existing gravel for sale in possibly smaller batches. In the future, the study could be repeated by using the same methods as in this study.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään materiaalin toimittamisen vaatimiin eri kuljetusmuotoihin ja erilaisten kuljetusyksiköiden soveltumiseen sorasepelin kuljettamiseen teorian avulla. Tutkimuksessa keskitytään myös hankintaprosessiin ja satamatoimintoihin teoriatietojen ja haastatteluiden avulla. Itse case-tutkimus toteutettiin laatimalla kysely sekä lähettämällä tarjouspyynnöt. Kuljetusten kokonaiskustannukset saatiin selville kil-pailuttamalla varteenotettavimmat kuljetuspalveluiden tarjoajat.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan sorasepelin toimittaminen Kyyjärveltä Viron Tartoon asti ei vielä tällä hetkellä ole kannattavaa. Tutkimus tuotti kuitenkin paljon tietoa tämän hetken kustannustasosta. Tutkimuksen avulla selvisi, miten toimitukset kannattaisi tehdä ja mitkä toimijat pystyisivät toimimaan toimitusketjussa, sekä mitä reittiä kuljetus olisi kannattavin hoitaa.
Tulevaisuudessa sorasepelin hintakehitystä kannattaa seurata tiiviisti ja verrata tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Kehitysehdotuksina ehdotetaan nykyisen materiaalintoimittajan kilpailuttamista ja Kyyjärven sorasepelin käyttötarkoituksen muuttamista hiekoituskäyttöön myytäväksi mahdollisesti pienempiin toimituseriin, kuten säkkeihin, pakattuna. Tutkimuksen voisi tulevaisuudessa toistaa käyttämällä samoja menetelmiä kuin tässä tutkimuksessa.
The theoretical framework focused on the different transport modes required for the delivery of material and the application of different transport units to the transport of gravel. The study also focused on the procurement process and port operations based on the theory section and interviews. The actual case study was implemented by conducting a survey and sending invitations for tenders. The transportation costs were determined by comparing the tenders of the most significant transport service providers.
According to the results of the study, delivering gravel from Kyyjärvi to Tartu Estonia is not yet profitable. However, the study provided a wealth of information on the current cost levels and revealed how deliveries could be made, which transport service provider would be able to operate in the supply chain and which route would be the most profitable to use.
The conclusion was that in the future, it would be profitable to closely monitor the price development of the material and compare it with the results of the study. The develop-ment proposal was that the company should compete with the current material supplier and pack the existing gravel for sale in possibly smaller batches. In the future, the study could be repeated by using the same methods as in this study.