Business Model Canvas luovan alan yksinyrittäjän strategiatyön apuna: Case Jägerhorn Productions
Mäntysaari, Piia-Pauliina (2020)
Mäntysaari, Piia-Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263927
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kehittämistyöstä toimeksiantajalle sekä selvitystyöstä liittyen Business Model Canvas -työkaluun (BMC). Työn toimeksiantajana ja case-yrityksenä on Jägerhorn Productions, joka on yhden miehen yritys Helsingistä. Liikeideana yrityksellä on myydä taikaesityksiä yrityksille ja yksityisille tahoille sekä tuottaa muita taiteellisia tuotantoja yhteistyössä muiden toimijoiden, kuten ohjaajien, tuottajien ja muiden taikureiden kanssa.
Kehittämistyön tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan liiketoimintamalli käyttämällä BMC:ia sekä tunnistaa tässä prosessissa kehittämiskohteita ja tehdä niihin parannusehdotuksia. Lisäksi tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle strategia-aihio noudattaen Kimin ja Mauborgnen (2010) Sinisen meren strategian periaatteita.
Kehittämistyön ohessa tutkittiin Osterwalderin ja Pigneurin (2010) kehittämän BMC:n soveltuvuutta ja arvoa luovan alan yksinyrittäjän strategiatyössä. Selvitystyön tutkimuskysymyksiksi hahmottuivat, 1) soveltuuko BMC strategiatyön avuksi ja työkaluksi luovan alan yksinyrittäjälle, ja 2) millaista arvoa BMC-työkalun käyttö tuo luovan alan yksinyrittäjän strategiatyöhön.
Selvitystyön tuloksena todettiin, että teknisesti BMC soveltuu luovan alan yksinyrittäjän strategiatyön avuksi ja että suurin BMC:n tuoma arvo case-yritykselle oli liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottaminen. Lisäksi kehittämisprosessissa kasvoivat yrittäjän kiinnostus yrityksensä liiketoiminnan kehittämiseen ja ylpeys omaa yritystoimintaa kohtaan.
Kehittämistyön konkreettisena lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle BMC:lla mallinnettu liiketoimintamalli, Sinisen meren strategian periaatteita noudattaen laadittu strategia-aihio sekä kaksi jatkoehdotusta liittyen yritystoiminnan kehittämiseen. Sivutuotteena tehtiin alustava versio luovan alan yrittäjälle räätälöidystä BMC:sta.
Opinnäytetyöprojektissa syntyi lisäksi malli, johon on koottu onnistuneen strategiatyön elementit tämän kehittämis- ja selvitystyön pohjalta.
Kehittämistyön tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan liiketoimintamalli käyttämällä BMC:ia sekä tunnistaa tässä prosessissa kehittämiskohteita ja tehdä niihin parannusehdotuksia. Lisäksi tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle strategia-aihio noudattaen Kimin ja Mauborgnen (2010) Sinisen meren strategian periaatteita.
Kehittämistyön ohessa tutkittiin Osterwalderin ja Pigneurin (2010) kehittämän BMC:n soveltuvuutta ja arvoa luovan alan yksinyrittäjän strategiatyössä. Selvitystyön tutkimuskysymyksiksi hahmottuivat, 1) soveltuuko BMC strategiatyön avuksi ja työkaluksi luovan alan yksinyrittäjälle, ja 2) millaista arvoa BMC-työkalun käyttö tuo luovan alan yksinyrittäjän strategiatyöhön.
Selvitystyön tuloksena todettiin, että teknisesti BMC soveltuu luovan alan yksinyrittäjän strategiatyön avuksi ja että suurin BMC:n tuoma arvo case-yritykselle oli liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottaminen. Lisäksi kehittämisprosessissa kasvoivat yrittäjän kiinnostus yrityksensä liiketoiminnan kehittämiseen ja ylpeys omaa yritystoimintaa kohtaan.
Kehittämistyön konkreettisena lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle BMC:lla mallinnettu liiketoimintamalli, Sinisen meren strategian periaatteita noudattaen laadittu strategia-aihio sekä kaksi jatkoehdotusta liittyen yritystoiminnan kehittämiseen. Sivutuotteena tehtiin alustava versio luovan alan yrittäjälle räätälöidystä BMC:sta.
Opinnäytetyöprojektissa syntyi lisäksi malli, johon on koottu onnistuneen strategiatyön elementit tämän kehittämis- ja selvitystyön pohjalta.