Rakennusliikkeen laatujärjestelmän kehittäminen
Sillanpää, Jussi (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090912951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090912951
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Wasacon Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä yritykselle laatujärjestelmä ja tutkia mikä olisi rakennusyrityksen kannalta sopivin sertifiointijärjestelmä.
Yrityksen laatujärjestelmällä luodaan yhteiset pelisäännöt yrityksen sisällä, jotta saavutetaan laadukas työn tulos, joka vastaa tilaajan tai käyttäjän toiveita. Laatujärjestelmä on apuväline tarkastella ja kehittää systemaattisesti yrityksen toimintaa, mutta se ei paranna tuotteiden tai tuotannon laatua automaattisesti. Laatukäsikirja toimii osana laatujärjestelmää. Käsikirjan tarkoitus on antaa asiakkaalle kuva yrityksen toimintatavoista. Toinen osa laatujärjestelmää on menettely- ja toimintaohjeet, joihin on kirjattu yrityksen toimintatavat. Tämä dokumentti toimii tukena henkilöstön työskentelylle ja päätöksenteolle. Kolmannen osapuolen serti-fioiman laatujärjestelmän avulla asiakas pystyy varmistumaan siitä, että organi-saation laaduntuottokyky on varmistettu.
Opinnäytetyöni tutkimus suoritettiin perehtymällä Wasaconin nykyisiin toiminta-tapoihin sekä yrityksen mestarimappiin. Haastattelemalla henkilöstöä, sain kuvan yrityksen toiminnasta. Kirjallisuuslähteistä tutkin laatua ja sen määritelmiä yleisellä tasolla.
Työn tuloksena syntyi Wasacon Oy:n laatukäsikirja sekä menettely- ja toiminta-ohjeet. Työn avulla saatiin kuvattua yrityksen päätoiminnot kirjattuun muotoon, jolle on tarkoitus hakea myöhemmässä vaiheessa kolmannen osapuolen hyväksymää sertifikaattia. Laatujärjestelmän tarkoitus on yhtenäistää yrityksen toiminta-tavat sekä osoittaa asiakkaalle laaduntuottokyky.
Yrityksen laatujärjestelmällä luodaan yhteiset pelisäännöt yrityksen sisällä, jotta saavutetaan laadukas työn tulos, joka vastaa tilaajan tai käyttäjän toiveita. Laatujärjestelmä on apuväline tarkastella ja kehittää systemaattisesti yrityksen toimintaa, mutta se ei paranna tuotteiden tai tuotannon laatua automaattisesti. Laatukäsikirja toimii osana laatujärjestelmää. Käsikirjan tarkoitus on antaa asiakkaalle kuva yrityksen toimintatavoista. Toinen osa laatujärjestelmää on menettely- ja toimintaohjeet, joihin on kirjattu yrityksen toimintatavat. Tämä dokumentti toimii tukena henkilöstön työskentelylle ja päätöksenteolle. Kolmannen osapuolen serti-fioiman laatujärjestelmän avulla asiakas pystyy varmistumaan siitä, että organi-saation laaduntuottokyky on varmistettu.
Opinnäytetyöni tutkimus suoritettiin perehtymällä Wasaconin nykyisiin toiminta-tapoihin sekä yrityksen mestarimappiin. Haastattelemalla henkilöstöä, sain kuvan yrityksen toiminnasta. Kirjallisuuslähteistä tutkin laatua ja sen määritelmiä yleisellä tasolla.
Työn tuloksena syntyi Wasacon Oy:n laatukäsikirja sekä menettely- ja toiminta-ohjeet. Työn avulla saatiin kuvattua yrityksen päätoiminnot kirjattuun muotoon, jolle on tarkoitus hakea myöhemmässä vaiheessa kolmannen osapuolen hyväksymää sertifikaattia. Laatujärjestelmän tarkoitus on yhtenäistää yrityksen toiminta-tavat sekä osoittaa asiakkaalle laaduntuottokyky.