Moto Tiles -liikuntalaatat tasapainon kehittäjänä tehostetun palveluasumisen yksikössä
Alho, Johanna (2020)
Alho, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263971
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, soveltuuko Moto Tiles -harjoittelu osaksi tehostetun palveluasumisen yksikön arkea ja voidaanko harjoittelun kautta pienentää kaatumisriskiä. Tavoitteena oli tehdä Rauman kaupungin kahden tehostetun palveluasumisen yksikön asukkaille tasapainon kehityksen seurantamittaus, jotta toimeksiantaja saisi selville, kannattaako Moto Tiles -liikuntalaattoja hankkia lisää ja laajentaa niiden käyttöä Rauman kaupungin vanhuspalveluissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rauman kaupunki, ja työn tilaajana Rauman kaupungin vanhuspalvelut.
Pilottitutkimukseen valittiin kahdeksan asukasta kahdesta Rauman kaupungin tehostetun palveluasumisen yksiköstä. Pilottitutkimuksessa verrattiin alku- ja loppuvaiheen kaatumisvaaran ja tasapainotestien tuloksia kahden kuukauden Moto Tiles -harjoittelun jälkeen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja tasapainotestejä. Pilottitutkimus tehtiin käyttämällä lyhyttä kaatumisvaaran arviointia (FRAT), lyhyttä fyysisen suorituskyvyn testistöä (SPPB) ja TUG-testiä (Timed Up and Go). Pilottitutkimuksen lopussa erilaisin tutkimusmenetelmin kerätty tieto analysoitiin taulukointia hyödyntäen.
Pilottitutkimuksen tulosten perusteella Moto Tiles -harjoittelu näyttäisi soveltuvan osaksi tehostetun palveluasumisen yksikön arkea ja parantavan dynaamista, eli liikkeessä tarvittavaa, tasapainoa. Tulokset ovat suuntaa antavia, joten jatkossa tarvitaan tutkimuksia suuremmalla otannalla tulosten varmistamiseksi.
Pilottitutkimukseen valittiin kahdeksan asukasta kahdesta Rauman kaupungin tehostetun palveluasumisen yksiköstä. Pilottitutkimuksessa verrattiin alku- ja loppuvaiheen kaatumisvaaran ja tasapainotestien tuloksia kahden kuukauden Moto Tiles -harjoittelun jälkeen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja tasapainotestejä. Pilottitutkimus tehtiin käyttämällä lyhyttä kaatumisvaaran arviointia (FRAT), lyhyttä fyysisen suorituskyvyn testistöä (SPPB) ja TUG-testiä (Timed Up and Go). Pilottitutkimuksen lopussa erilaisin tutkimusmenetelmin kerätty tieto analysoitiin taulukointia hyödyntäen.
Pilottitutkimuksen tulosten perusteella Moto Tiles -harjoittelu näyttäisi soveltuvan osaksi tehostetun palveluasumisen yksikön arkea ja parantavan dynaamista, eli liikkeessä tarvittavaa, tasapainoa. Tulokset ovat suuntaa antavia, joten jatkossa tarvitaan tutkimuksia suuremmalla otannalla tulosten varmistamiseksi.