Digimarkkinoinnin käynnistäminen Google Adsin avulla : case: Naantalin rakennus ja remontointipalvelut
Heikkinen, Saku (2020)
Heikkinen, Saku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa, Naantalin rakennus- ja remontointipalveluita aloittamaan digimarkkinointi. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten Google Ads -markkinointia voidaan hyödyntää aloittavan yrittäjän digimarkkinoinnin käynnistämisessä. Toimeksiantajayritykseltä oli aiemmin luodut verkkosivut, joita hyödynnettiin tämän työn toteutuksessa.
Google Ads on hakusanamainonnan työkalu. Se sopii palveluiden markkinointiin parhaiten, koska useimmissa tapauksissa asiakas on valmiiksi tunnistanut tarpeen ja etsii ongelmalleen suoraa ratkaisua hakukoneista. Opinnäytetyön osatavoitteena on luoda toimeksiantajalle käsitys Google Adsin käytön perusteista, joka mahdollistaa markkinoinnin jatkamisen tämän työn jälkeen.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta osa-alueesta. Ensimmäinen osa käsittelee asiakashankintaa digitaalisen markkinoinnin kannalta. Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä tarkastellaan asiakaskohderyhmien käyttäytymisestä saatujen tietojen perusteella. Toisessa osassa käydään läpi Google Ads -työkalun käytön perusteet. Kolmas osa on toiminnallinen, ja se koostuu Google Ads -markkinointikampanjan suunnittelusta, toteutuksesta, tulosten raportoinnista ja jatkokehitysideoinnista. Kampanjan toteutuksessa, tulosten suunnittelussa ja jatkokehityksessä käytettiin hyväksi Google Analytics -palvelua, joka mittaa verkkosivuston käyttäjien liikennettä.
Opinnäytetyön aikana tuotettiin 32 päivää kestävä hakusanamainonnan markkinointikampanja. Kampanjan mainokset tuottivat 2535 näyttökertaa ja 72 klikkausta, joiden seurauksena kohdesivuston päivittäisten vierailijoiden määrä nousi lähes nelinkertaisesti. Tämän lisäksi työn tuloksena syntyi valmis ohjeistus ja markkinoinnin alusta, joiden perusteella toimeksiantaja voi jatkaa kyseisen markkinointikanavan käyttämistä itsenäisesti. Lopuksi laadittiin myös jatkokehityssuunnitelma, joka koskee Google Ads -mainonnan kehittämistä. The purpose of this thesis was to help the commissioner, Naantalin rakennus- ja remontointipalvelut, to start digital marketing. The main purpose of the study was to find out how Google Ads marketing can be used to launch a new entrepreneur's digital marketing. Company's previously designed web pages were utilized to accomplish this work.
Google Ads is a keyword advertising tool. It is best suited for marketing services as in most cases the customer has pre-identified the need and is looking for a direct solution to his/her problem from search engines. Another purpose of this thesis is to give the client an understanding of the basics of using Google Ads, which will allow them to continue marketing after this case.
This thesis consists of three parts. The first part deals with customer acquisition from digital marketing point of view. The benefits of digital marketing are looked into in terms of data obtained from the behavior of customer target groups. The second part covers the basics of using Google Ads. The third part is a functional one that consists of designing, implementing, reporting results, and developing ideas for a Google Ads marketing campaign. Google Analytics, a website that measures website user traffic, was used to implement the campaign, design the results, and further develop it.
During the thesis process, a 32-day search advertising marketing campaign was carried out. The ads in the campaign generated 2535 impressions and 72 clicks, which almost quadrupled daily visits to the destination site. In addition, the work resulted in direct guidance and a marketing platform that will allow the cases company to continue using this marketing channel independently. Moreover, a plan for further development of Google Ads advertising was drawn up.
Google Ads on hakusanamainonnan työkalu. Se sopii palveluiden markkinointiin parhaiten, koska useimmissa tapauksissa asiakas on valmiiksi tunnistanut tarpeen ja etsii ongelmalleen suoraa ratkaisua hakukoneista. Opinnäytetyön osatavoitteena on luoda toimeksiantajalle käsitys Google Adsin käytön perusteista, joka mahdollistaa markkinoinnin jatkamisen tämän työn jälkeen.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta osa-alueesta. Ensimmäinen osa käsittelee asiakashankintaa digitaalisen markkinoinnin kannalta. Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä tarkastellaan asiakaskohderyhmien käyttäytymisestä saatujen tietojen perusteella. Toisessa osassa käydään läpi Google Ads -työkalun käytön perusteet. Kolmas osa on toiminnallinen, ja se koostuu Google Ads -markkinointikampanjan suunnittelusta, toteutuksesta, tulosten raportoinnista ja jatkokehitysideoinnista. Kampanjan toteutuksessa, tulosten suunnittelussa ja jatkokehityksessä käytettiin hyväksi Google Analytics -palvelua, joka mittaa verkkosivuston käyttäjien liikennettä.
Opinnäytetyön aikana tuotettiin 32 päivää kestävä hakusanamainonnan markkinointikampanja. Kampanjan mainokset tuottivat 2535 näyttökertaa ja 72 klikkausta, joiden seurauksena kohdesivuston päivittäisten vierailijoiden määrä nousi lähes nelinkertaisesti. Tämän lisäksi työn tuloksena syntyi valmis ohjeistus ja markkinoinnin alusta, joiden perusteella toimeksiantaja voi jatkaa kyseisen markkinointikanavan käyttämistä itsenäisesti. Lopuksi laadittiin myös jatkokehityssuunnitelma, joka koskee Google Ads -mainonnan kehittämistä.
Google Ads is a keyword advertising tool. It is best suited for marketing services as in most cases the customer has pre-identified the need and is looking for a direct solution to his/her problem from search engines. Another purpose of this thesis is to give the client an understanding of the basics of using Google Ads, which will allow them to continue marketing after this case.
This thesis consists of three parts. The first part deals with customer acquisition from digital marketing point of view. The benefits of digital marketing are looked into in terms of data obtained from the behavior of customer target groups. The second part covers the basics of using Google Ads. The third part is a functional one that consists of designing, implementing, reporting results, and developing ideas for a Google Ads marketing campaign. Google Analytics, a website that measures website user traffic, was used to implement the campaign, design the results, and further develop it.
During the thesis process, a 32-day search advertising marketing campaign was carried out. The ads in the campaign generated 2535 impressions and 72 clicks, which almost quadrupled daily visits to the destination site. In addition, the work resulted in direct guidance and a marketing platform that will allow the cases company to continue using this marketing channel independently. Moreover, a plan for further development of Google Ads advertising was drawn up.