Turvallisuustyön kehittäminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Karisaari, Tiina; koulutuskuntayhtymä, Rovaniemen (2019)
Karisaari, Tiina
koulutuskuntayhtymä, Rovaniemen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253851
Tiivistelmä
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU on Lapin suurin toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjä. REDUn toiminta-alueena on Lappi, joka on n. kolmasosa koko Suomen pinta-alasta. REDUlla on seitsemän kiinteää toimintayksikköä Rovaniemellä, Kemijärvellä, Sodankylässä ja Kittilässä.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opetetaan tulevia ammattilaisia useille eri aloille. Jokaisella alalla on omat erityissäännöksensä ja alalle tyypilliset työturvallisuusriskit. Varsinaisen työturvallisuuden lisäksi opiskelijoille tulee opettaa valmiudet turvalliseen työskentelyyn omalla alallaan.
Ammatilliset oppilaitokset ovat julkisia rakennuksia, joissa liikkuu päivittäin satoja ihmisiä. Kulkemista on vaikea valvoa teknisistä järjestelmistä huolimatta. Yksi oppilaitosturvallisuuden ulottuvuus on äärimmäisen väkivallanteon uhka; kouluampumiset ja -puukotukset ovat herättäneet paljon huomiota. Väkivallan uhka on läsnä oppilaitoksen arjessa ja sosiaali- ja terveysministeriö onkin määritellyt opetus- ja kasvatusalan toimialaksi, jossa siihen on kiinnitettävä huomiota
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli etsiä keinoja parantaa turvallisuutta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Työssä etsittiin keinoja vaikuttaa henkilöstön turvallisuuskäyttäytymiseen johtamista ja organisaatiokulttuuria kehittämällä. Proaktiivinen ennakoiva turvallisuustyö ja safety II -mallin mukainen toiminta tuovat uudenlaisen lähestymistavan turvallisuuteen.
Perehdyttämistilaisuuksien, keskustelujen, työpajojen ja turvallisuuskierrosten avulla saatiin vuodessa näkyviä tuloksia aikaan. Työympäristön turvallisuus koheni, työvaatetuksen ja suojainten käytössä tapahtui kehittymistä ja turvallisuustietoisuus kasvoi. Turvallisuustyö ei kuitenkaan lopu tähän, vaan organisaatiokulttuurin muutos turvallisempaan suuntaan vaatii jatkossakin johdon sitoutumista ja jatkuvaa sinnikästä työtä asenteiden muokkaamiseksi.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opetetaan tulevia ammattilaisia useille eri aloille. Jokaisella alalla on omat erityissäännöksensä ja alalle tyypilliset työturvallisuusriskit. Varsinaisen työturvallisuuden lisäksi opiskelijoille tulee opettaa valmiudet turvalliseen työskentelyyn omalla alallaan.
Ammatilliset oppilaitokset ovat julkisia rakennuksia, joissa liikkuu päivittäin satoja ihmisiä. Kulkemista on vaikea valvoa teknisistä järjestelmistä huolimatta. Yksi oppilaitosturvallisuuden ulottuvuus on äärimmäisen väkivallanteon uhka; kouluampumiset ja -puukotukset ovat herättäneet paljon huomiota. Väkivallan uhka on läsnä oppilaitoksen arjessa ja sosiaali- ja terveysministeriö onkin määritellyt opetus- ja kasvatusalan toimialaksi, jossa siihen on kiinnitettävä huomiota
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli etsiä keinoja parantaa turvallisuutta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Työssä etsittiin keinoja vaikuttaa henkilöstön turvallisuuskäyttäytymiseen johtamista ja organisaatiokulttuuria kehittämällä. Proaktiivinen ennakoiva turvallisuustyö ja safety II -mallin mukainen toiminta tuovat uudenlaisen lähestymistavan turvallisuuteen.
Perehdyttämistilaisuuksien, keskustelujen, työpajojen ja turvallisuuskierrosten avulla saatiin vuodessa näkyviä tuloksia aikaan. Työympäristön turvallisuus koheni, työvaatetuksen ja suojainten käytössä tapahtui kehittymistä ja turvallisuustietoisuus kasvoi. Turvallisuustyö ei kuitenkaan lopu tähän, vaan organisaatiokulttuurin muutos turvallisempaan suuntaan vaatii jatkossakin johdon sitoutumista ja jatkuvaa sinnikästä työtä asenteiden muokkaamiseksi.