Markkina- ja kilpailija-analyysi Koillis-Uudenmaan talousalueelle perustettavalle ravintolalle
Väänänen, Juho (2020)
Väänänen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243811
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin analyysi ravintolatoiminnan kannattavuudesta markkina-alueella Koillis-Uusimaa. Tarkoituksena oli selvittää liiketoiminnan edellytykset määritellyllä alueella. Opinnäytetyön kannalta kiinnostavimmat kunnat olivat Tuusula, Kerava, Järvenpää, Hyvinkää, Nurmijärvi, Sipoo, Pornainen ja Mäntsälä. Maantieteellisen alueen muodosti se seikka, että perustettava liiketoiminta sijoittuisi Järvenpäähän, joka on kyseisten asutuskeskusten keskellä, hyvien liikenneyhteyksien varrella.
Opinnäytetyössä käytiin liiketoiminnan periaatteet läpi teoriatasolla ennen kuin ryhdyttiin syventymään varsinaiseen tutkimusongelmaan. Lähteinä käytettiin alan teoriaa käsittelevää kirjallisuutta, joka käsitteli yrityksen toimintaympäristöä, kilpailua, toimialaa, liiketoimintasuunnitelman laatimista, strategiaa ja markkina-analyysia. Yleisistä työkaluista valittiin yritysideaan sopivimmat ja hyödynnettiin analyysissä niitä. Varsinaista liikeideaa ei käyty läpi kuin yleisellä tasolla, sillä työn tarkoitus oli keskittyä markkina-alueen ja kilpailun analyysiin.
Työssä keskityttiin arvioimaan liiketoiminnan kannattavuutta markkina-alueella. Tutkimuksen lähteinä käytettiin tilastollista analyysiä etäisyyksistä, asukasmääristä ja ikärakenteista mahdollisen potentiaalisen asiakaskunnan selvittämiseksi. Tietoa haettiin kirjallisuuden lisäksi toimialan kattojärjestöjen tuottamasta materiaalista, mistä saatiin käsitys ihmisten kulutustottumuksista ja rahan käytöstä sekä saatiin kokonaiskäsitys ravintola-alan tilasta ja tulevista trendeistä.
Lisäksi jalkauduttiin tekemään benchmark-tutkimusta samankaltaisen konseptin omaaviin yrityksiin tutkimuksen markkina-alueella ja sen ulkopuolella. Käynneillä tarkkailtiin asiakasmääriä ja arvioitiin todellisten keskiostojen suuruutta sekä verrattiin tuloksia alueelliseen potentiaaliin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valitulla markkina-alueella on riittävä potentiaali liiketoiminnan ylläpitämiseen.
Opinnäytetyössä käytiin liiketoiminnan periaatteet läpi teoriatasolla ennen kuin ryhdyttiin syventymään varsinaiseen tutkimusongelmaan. Lähteinä käytettiin alan teoriaa käsittelevää kirjallisuutta, joka käsitteli yrityksen toimintaympäristöä, kilpailua, toimialaa, liiketoimintasuunnitelman laatimista, strategiaa ja markkina-analyysia. Yleisistä työkaluista valittiin yritysideaan sopivimmat ja hyödynnettiin analyysissä niitä. Varsinaista liikeideaa ei käyty läpi kuin yleisellä tasolla, sillä työn tarkoitus oli keskittyä markkina-alueen ja kilpailun analyysiin.
Työssä keskityttiin arvioimaan liiketoiminnan kannattavuutta markkina-alueella. Tutkimuksen lähteinä käytettiin tilastollista analyysiä etäisyyksistä, asukasmääristä ja ikärakenteista mahdollisen potentiaalisen asiakaskunnan selvittämiseksi. Tietoa haettiin kirjallisuuden lisäksi toimialan kattojärjestöjen tuottamasta materiaalista, mistä saatiin käsitys ihmisten kulutustottumuksista ja rahan käytöstä sekä saatiin kokonaiskäsitys ravintola-alan tilasta ja tulevista trendeistä.
Lisäksi jalkauduttiin tekemään benchmark-tutkimusta samankaltaisen konseptin omaaviin yrityksiin tutkimuksen markkina-alueella ja sen ulkopuolella. Käynneillä tarkkailtiin asiakasmääriä ja arvioitiin todellisten keskiostojen suuruutta sekä verrattiin tuloksia alueelliseen potentiaaliin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valitulla markkina-alueella on riittävä potentiaali liiketoiminnan ylläpitämiseen.