Henkilökohtaisen avun keskus Henkan toiminta avustajien näkökulmasta
Tani, Mikko (2011)
Tani, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Socom Oy, joka koordinoi henkilökohtaisen avun keskus Henkkaa. Keskus aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa, ja sen toiminta-alue kattaa 15 kuntaa Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa. Henkan tehtäviin kuuluu etsiä ja välittää henkilökohtaisia avustajia vaikeavammaisille henkilöille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Henkka on onnistunut toiminnassaan henkilökohtaisten avustajien näkökulmasta. Keskuksen kehittämistyön tueksi tutkimuksessa kerättiin tietoa myös avustajien työsuhteesta ja työn sisällöstä. Lisäksi avustajilta pyydettiin ehdotuksia keskuksen kehittämi¬seksi ja avustajien työn tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin postikyselynä tammikuussa 2011. Kyselylomakkeeseen sisältyi monivalinta-, asteikko- ja avoimia kysymyksiä sekä näiden yhdistelmiä. Kyselyn kohderyhmänä olivat kaikki Henkan avustajarekisterissä tutkimusajankohtana olleet avustajat (n=167), ja sen vastausprosentiksi muodostui 27,5 (n=46).
Tutkimuksesta kävi ilmi, että 76 prosenttia vastanneista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä henkilökohtaisen avun keskus Henkan palveluihin. Palveluihin tyytymättömiä oli vain viisi prosenttia. Keskuksen palveluista pidettiin tärkeimpänä tiedotusta avoimista avustajan tehtävistä. Enemmistö vastaajista työskenteli henkilökohtaisena avustajana, koska he pitivät avustajan työtä mielekkäänä. Henkilökohtaiset avustajat pitivät tärkeimpinä keinoina avustajan työn tukemiseksi avustajien työehtojen parantamista sekä koulutuksen ja vertaistuen lisäämistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Henkka on onnistunut toiminnassaan henkilökohtaisten avustajien näkökulmasta. Keskuksen kehittämistyön tueksi tutkimuksessa kerättiin tietoa myös avustajien työsuhteesta ja työn sisällöstä. Lisäksi avustajilta pyydettiin ehdotuksia keskuksen kehittämi¬seksi ja avustajien työn tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin postikyselynä tammikuussa 2011. Kyselylomakkeeseen sisältyi monivalinta-, asteikko- ja avoimia kysymyksiä sekä näiden yhdistelmiä. Kyselyn kohderyhmänä olivat kaikki Henkan avustajarekisterissä tutkimusajankohtana olleet avustajat (n=167), ja sen vastausprosentiksi muodostui 27,5 (n=46).
Tutkimuksesta kävi ilmi, että 76 prosenttia vastanneista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä henkilökohtaisen avun keskus Henkan palveluihin. Palveluihin tyytymättömiä oli vain viisi prosenttia. Keskuksen palveluista pidettiin tärkeimpänä tiedotusta avoimista avustajan tehtävistä. Enemmistö vastaajista työskenteli henkilökohtaisena avustajana, koska he pitivät avustajan työtä mielekkäänä. Henkilökohtaiset avustajat pitivät tärkeimpinä keinoina avustajan työn tukemiseksi avustajien työehtojen parantamista sekä koulutuksen ja vertaistuen lisäämistä.