Koulutus lihasvoimaharjoittelusta Lappeenrannan Lyseon lukiolaisille
Maurinen, Anette; Vaalio, Hanna (2019)
Maurinen, Anette
Vaalio, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lappeenrannan Lyseon lukion oppilaiden tietämystä lihasvoimaharjoittelusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä järjestää heille toiminnallinen koulutus aiheesta. Tarkoituksena oli myös luoda lukiolaisille suunnattu monipuolinen opetusmateriaali lukion opetuksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa lihasvoimaharjoittelusta ja sen hyödyistä sekä motivoida heitä harjoittelemaan.
Kehittämistyön alussa selvitettiin Webropol-kyselyllä Lyseon lukion oppilaiden tietotasoa lihasvoimaharjoitteluun liittyen ja aiheita, joissa he haluavat syventää tietoaan. Alkukyselyn jälkeen lukion oppilaille järjestettiin toiminnallinen koulutus lihasvoimaharjoittelusta, minkä aihealueisiin kyselystä saadut vastaukset antoivat suuntaa. Koulutuksessa käsiteltiin yleisesti lihasvoimaharjoittelun perusteita sekä unen, ravinnon ja stressin merkitystä harjoittelussa. Aiheita käsittelevä opetusmateriaali luovutettiin Lyseon lukion ja koulutukseen osallistuneiden oppilaiden käyttöön. Lopuksi koulutuksesta ja opetusmateriaalista kerättiin Webropol-kyselyllä palaute, jonka avulla selvitettiin, tukivatko ne lukiolaisten oppimista.
Alkukyselyn vastaukset osoittavat, että lukioikäiset nuoret eivät koe tietävänsä riittävästi lihasvoimaharjoittelusta eivätkä saa siitä tarpeeksi tietoa koulussa. Ennalta määritetyistä aihealueista lukiolaisia kiinnosti eniten ravinnon merkitys harjoittelussa ja yleisesti lihasvoimaharjoittelu, mutta suuria eroja ei ollut muihin aiheisiin verrattuna. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että lukiolaiset kokivat opetusmateriaalin tukevan heidän oppimistaan. Lyseon lukiolla on mahdollisuus hyödyntää materiaalia jatkossa opetuksen tukena.
Palautekyselyssä ilmeni, että lukion oppilaat jäivät kaipaamaan vinkkejä harjoitusliikkeisiin ja niiden suoritustekniikoihin, joten jatkokoulutus näistä aiheista voisi olla tarpeellinen.
Kehittämistyön alussa selvitettiin Webropol-kyselyllä Lyseon lukion oppilaiden tietotasoa lihasvoimaharjoitteluun liittyen ja aiheita, joissa he haluavat syventää tietoaan. Alkukyselyn jälkeen lukion oppilaille järjestettiin toiminnallinen koulutus lihasvoimaharjoittelusta, minkä aihealueisiin kyselystä saadut vastaukset antoivat suuntaa. Koulutuksessa käsiteltiin yleisesti lihasvoimaharjoittelun perusteita sekä unen, ravinnon ja stressin merkitystä harjoittelussa. Aiheita käsittelevä opetusmateriaali luovutettiin Lyseon lukion ja koulutukseen osallistuneiden oppilaiden käyttöön. Lopuksi koulutuksesta ja opetusmateriaalista kerättiin Webropol-kyselyllä palaute, jonka avulla selvitettiin, tukivatko ne lukiolaisten oppimista.
Alkukyselyn vastaukset osoittavat, että lukioikäiset nuoret eivät koe tietävänsä riittävästi lihasvoimaharjoittelusta eivätkä saa siitä tarpeeksi tietoa koulussa. Ennalta määritetyistä aihealueista lukiolaisia kiinnosti eniten ravinnon merkitys harjoittelussa ja yleisesti lihasvoimaharjoittelu, mutta suuria eroja ei ollut muihin aiheisiin verrattuna. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että lukiolaiset kokivat opetusmateriaalin tukevan heidän oppimistaan. Lyseon lukiolla on mahdollisuus hyödyntää materiaalia jatkossa opetuksen tukena.
Palautekyselyssä ilmeni, että lukion oppilaat jäivät kaipaamaan vinkkejä harjoitusliikkeisiin ja niiden suoritustekniikoihin, joten jatkokoulutus näistä aiheista voisi olla tarpeellinen.