Tuen tarve korkeakouluopinnoissa: Opiskelijoiden kokemuksia Voimaa opiskeluun -tukiryhmistä
Ketola, Anna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Voimaa opiskeluun -hankkeen tukiryhmiin osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia ryhmistä sekä käsitellä palautetta ryhmien toiminnasta ja ohjauksesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Diakonia ammattikorkeakoulu, joka on yksi neljästä osatoteuttajasta Voimaa opiskeluun -hankkeessa. Hanke on 2-vuotinen Euroopan sosiaalirahaston rahoittama kehityshanke.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin opiskelijan elämää, motivaatiota, korkeakouluopiskelua, Diak:ia ja sen tarjoamia tukipalveluita opiskelijoille sekä opiskelukykyä tukevia menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen puolistrukturoitu kyselylomake. Kyselyyn vastasi viisi Diak:in opiskelijaa, ja se toteutettiin toukokuussa 2019. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla sekä määrällisen tutkimusotteen avulla hyödyntämällä Webropol -kyselytyökalun kuvioita.
Ryhmiin osallistumisen syyt olivat moninaiset. Osa opiskelijoista haki ryhmään ymmärrettyään tarvitsevansa apua opiskelu- tai yksityiselämän ongelmiin ja osa taas ulkoisten syiden takia, kuten opinto-ohjaajan suosittelemana tai nähtyään ryhmän mainoksen. Tukiryhmiin osallistuneet opiskelijat tunsivat ryhmiin osallistumisen myötä saaneensa apua haasteisiinsa. Ryhmän koettiin edistävän opintoja vertaistuen ja konkreettisten neuvojen avulla. Palaute ryhmien ohjaamisesta oli positiivista, ryhmissä oli hyvä ilmapiiri, jossa yksilöt huomioitiin ja kaikkia kohdeltiin tasapuolisesti. Kehittämisehdotuksina opiskelijat muun muassa toivoivat ryhmille enemmän tapaamiskertoja. Vertaisryhmistä saatu tuki koettiin merkityksellisenä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin opiskelijan elämää, motivaatiota, korkeakouluopiskelua, Diak:ia ja sen tarjoamia tukipalveluita opiskelijoille sekä opiskelukykyä tukevia menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen puolistrukturoitu kyselylomake. Kyselyyn vastasi viisi Diak:in opiskelijaa, ja se toteutettiin toukokuussa 2019. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla sekä määrällisen tutkimusotteen avulla hyödyntämällä Webropol -kyselytyökalun kuvioita.
Ryhmiin osallistumisen syyt olivat moninaiset. Osa opiskelijoista haki ryhmään ymmärrettyään tarvitsevansa apua opiskelu- tai yksityiselämän ongelmiin ja osa taas ulkoisten syiden takia, kuten opinto-ohjaajan suosittelemana tai nähtyään ryhmän mainoksen. Tukiryhmiin osallistuneet opiskelijat tunsivat ryhmiin osallistumisen myötä saaneensa apua haasteisiinsa. Ryhmän koettiin edistävän opintoja vertaistuen ja konkreettisten neuvojen avulla. Palaute ryhmien ohjaamisesta oli positiivista, ryhmissä oli hyvä ilmapiiri, jossa yksilöt huomioitiin ja kaikkia kohdeltiin tasapuolisesti. Kehittämisehdotuksina opiskelijat muun muassa toivoivat ryhmille enemmän tapaamiskertoja. Vertaisryhmistä saatu tuki koettiin merkityksellisenä.