Verkkokaupan kehittäminen
Etula, Matilda (2020)
Etula, Matilda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203703
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kaupan alan yritykselle nimeltä Piruetti Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Piruetin verkkokauppaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä hyvän verkkokapan piirteisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa verkkokauppakysely Piruetin verkkokaupassa asioinneille, ja kolmantena tavoitteena oli luoda tutkimustuloksiin perustuvia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdytään verkkokaupan perusteisiin, millainen hyvä verkkokauppa on nykypäivänä sekä mitä asioita yrityksen on hyvä ottaa huomioon verkkokauppaa uudistaessa. Teoreettisessa osiossa käy ennen kaikkea ilmi, mitä ominaisuuksia yrityksen on otettava huomioon verkkokaupassa pysyäkseen kilpailukykyisenä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, verkkokyselyllä. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista kyselypohjaa, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely julkaistiin yrityksen verkkokaupassa ja sosiaalisen median tilillä Instagramissa. Tutkimuskysymykset olivat jaettuna viiteen osioon, jotka suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kysymyksien perusteella haluttiin selvittää vastaajien mielipiteitä aina verkkokaupan visuaalisesta ilmeestä ostoprosessin toimivuuteen saakka. Kysely keräsi yhteensä 711 vastausta.
Saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä kohdeyrityksen verkkokauppaan. Parannusehdotuksia löytyi muun muassa visuaalisen ilmeen, mobiiliskaalauksen, tuotekategorioiden ja helpon selattavuuden osalta. This thesis was carried out for Piruetti Oy. The objective of this thesis was to develop the electronic commerce of the target company. The main aim was to study customer satisfaction with the electronic commerce of Piruetti. The first objective of the thesis was to study the features of a good online web store. The second objective was to conduct a survey among the customers of the electronic commerce of Piruetti, and the third objective was to make proposals for development based on the answers to the survey.
The theoretical part of this thesis focuses on the basics of electronic commerce, the features of a good electronic commerce, and what a company should take into consideration while reforming one. The theoretical part also gives an answer to what electronic commerce must take into account to remain competitive.
The empirical part of this thesis was carried out with a quantitative research method, an online survey consisting of multiple-choice and open-ended questions. The questions of the study were designed together with the commissioner. A link to the survey was published on the target company’s website and on their Instagram page. The questions of the study were divided into five parts to find out the interviewees' opinions on the visual expression of the electronic commerce, up to the functionality of the buying process. The inquiry received altogether 711 answers.
Based on the results, the customers who had been using the target company’s electronic commerce were mainly satisfied. However, there were also some aspects in need of improvement. Soon, the target company should improve its visual expression, mobile scaling, product categories, and ease of browsing.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdytään verkkokaupan perusteisiin, millainen hyvä verkkokauppa on nykypäivänä sekä mitä asioita yrityksen on hyvä ottaa huomioon verkkokauppaa uudistaessa. Teoreettisessa osiossa käy ennen kaikkea ilmi, mitä ominaisuuksia yrityksen on otettava huomioon verkkokaupassa pysyäkseen kilpailukykyisenä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, verkkokyselyllä. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista kyselypohjaa, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely julkaistiin yrityksen verkkokaupassa ja sosiaalisen median tilillä Instagramissa. Tutkimuskysymykset olivat jaettuna viiteen osioon, jotka suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kysymyksien perusteella haluttiin selvittää vastaajien mielipiteitä aina verkkokaupan visuaalisesta ilmeestä ostoprosessin toimivuuteen saakka. Kysely keräsi yhteensä 711 vastausta.
Saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä kohdeyrityksen verkkokauppaan. Parannusehdotuksia löytyi muun muassa visuaalisen ilmeen, mobiiliskaalauksen, tuotekategorioiden ja helpon selattavuuden osalta.
The theoretical part of this thesis focuses on the basics of electronic commerce, the features of a good electronic commerce, and what a company should take into consideration while reforming one. The theoretical part also gives an answer to what electronic commerce must take into account to remain competitive.
The empirical part of this thesis was carried out with a quantitative research method, an online survey consisting of multiple-choice and open-ended questions. The questions of the study were designed together with the commissioner. A link to the survey was published on the target company’s website and on their Instagram page. The questions of the study were divided into five parts to find out the interviewees' opinions on the visual expression of the electronic commerce, up to the functionality of the buying process. The inquiry received altogether 711 answers.
Based on the results, the customers who had been using the target company’s electronic commerce were mainly satisfied. However, there were also some aspects in need of improvement. Soon, the target company should improve its visual expression, mobile scaling, product categories, and ease of browsing.