Kuvien käyttö maahanmuuttajataustaisten lasten kielen oppimisen tukena : Kuvamateriaalipaketti Mustikkamäen päiväkodin Mäntymajan toimipisteeseen
Viitakangas, Jessica (2020)
Viitakangas, Jessica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tukea maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimista ja lasten osallisuutta päiväkodissa. Lisäksi sen tarkoitus oli edistää päiväkodin arjen sujuvuutta sekä lasten että työntekijöiden hyväksi. Tavoitteena oli tuottaa kuvamateriaalipaketti Mustikkamäen päiväkodin Mäntymajan toimipisteen käyttöön. Teoreettiset lähtökohdat koskivat maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatusta sekä kuvien käyttöä päiväkodissa osallisuuden edistämisessä ja kielen oppimisen tukemisessa. Opinnäytetyössä painottuivat heikon kielitaidon aiheuttamat haasteet päiväkodin arjessa ja kuvien hyödyntäminen niissä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen suunnittelussa käytettiin laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön aineisto saatiin toteuttamalla varhaiskasvatushenkilöstölle kirjallinen kysely, joka koostui avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastasivat kaikki Mäntymajan toimipisteen työntekijät. Vastaukset koottiin Word-tiedostoon, jossa ne jäsennettiin pienempiin osiin ja etsittiin niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Aineiston jäsentäminen auttoi vertailemaan vastauksia ja poimimaan niistä toistuvia teemoja.
Vastausten mukaan päiväkodin henkilökunta koki tarvitsevansa kaikkiin arjen tilanteisiin selkeitä ja havainnollistavia kuvia. Erityisesti vuorovaikutus- ja leikkitilanteet sekä lasten ohjeistaminen koettiin haastaviksi, kun lapset eivät ymmärtäneet suomen kieltä. Heikko kielitaito vaikutti myös kokonaisvaltaisesti lapsen osallisuuteen ja vaikutusmahdollisuuksiin päiväkodin arjessa, sillä eri asioiden sanoittaminen oli haastavaa.
Tuloksista pääteltiin, että kuvista on hyötyä kieltä osaamattomien lasten varhaiskasvatuksessa. Kuvien valitsemisen lähtökohdat tulee olla arjessa sekä osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemisessa. Tulosten perusteella kielen oppimisella ja osallisuudella on yhteys. Kuvien käytöllä vahvistetaan osallisuuden kokemusta, joka kannustaa lasta vuorovaikutukseen. Vuorovaikutus puolestaan edistää kielen oppimista.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen suunnittelussa käytettiin laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön aineisto saatiin toteuttamalla varhaiskasvatushenkilöstölle kirjallinen kysely, joka koostui avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastasivat kaikki Mäntymajan toimipisteen työntekijät. Vastaukset koottiin Word-tiedostoon, jossa ne jäsennettiin pienempiin osiin ja etsittiin niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Aineiston jäsentäminen auttoi vertailemaan vastauksia ja poimimaan niistä toistuvia teemoja.
Vastausten mukaan päiväkodin henkilökunta koki tarvitsevansa kaikkiin arjen tilanteisiin selkeitä ja havainnollistavia kuvia. Erityisesti vuorovaikutus- ja leikkitilanteet sekä lasten ohjeistaminen koettiin haastaviksi, kun lapset eivät ymmärtäneet suomen kieltä. Heikko kielitaito vaikutti myös kokonaisvaltaisesti lapsen osallisuuteen ja vaikutusmahdollisuuksiin päiväkodin arjessa, sillä eri asioiden sanoittaminen oli haastavaa.
Tuloksista pääteltiin, että kuvista on hyötyä kieltä osaamattomien lasten varhaiskasvatuksessa. Kuvien valitsemisen lähtökohdat tulee olla arjessa sekä osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemisessa. Tulosten perusteella kielen oppimisella ja osallisuudella on yhteys. Kuvien käytöllä vahvistetaan osallisuuden kokemusta, joka kannustaa lasta vuorovaikutukseen. Vuorovaikutus puolestaan edistää kielen oppimista.