EPLAN Education -ohjelmiston tarjoamat mahdollisuudet sähkö- ja automaatiotekniikan opintoihin
Pyylampi, Juuso (2020)
Pyylampi, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173559
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoululle, ja sen tarkoituksena oli selvittää EPLAN Education -ohjelmiston tarjoamat mahdollisuudet sähkö- ja automaatiotekniikan opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä EPLAN-ohjelmiston toimiva opetusympäristö, laatia harjoitukset ja järjestää EPLAN-teemapäivä suunnittelutyökalut-opintojaksolle, joka pidetään kevätlukukaudella 2020. Lisäksi oli mietittävä sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelman uuteen opetussuunnitelmaan ehdotus, miten EPLAN-ohjelmistoa voisi hyödyntää siinä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen kehittämistutkimuksen menetelmin. Aineistoa kerät-tiin havainnoimalla ja asiantuntijoilta kyselemällä. Lisäksi hyödynnettiin paljon aiheesta löytyvää materiaalia, esimerkiksi ohjelmiston manuaaleja, esitteitä ja verkkosivuja. EPLAN Education -ohjelmisto oli Jyväskylän ammattikorkeakoulussa jo ennestään opetuskäytössä, mutta se toimi aiemmilla kurssitoteutuksilla puutteellisesti ja opinnäytetyön aloittamis-ajankohtana ei ollenkaan, joten työ oli aloitettava ohjelmiston vaatimuksiin tutustumalla. Ohjelmiston toimintaan saattamisen jälkeen sen käyttöön oli tutustuttava, jotta harjoitustehtävien laatiminen luonnistuisi. Ohjelmiston ominaisuuksiin oli myös syytä tutustua kehitysehdotusten takia, jotta muodostuisi parempi kuva sen käyttömahdollisuuksista.
Työn tuloksena saatiin muodostettua toimiva verkkotietokannoilla toteutettu EPLAN Education -ohjelmistoympäristö ja sille perusteiden opetteluun tähtäävät harjoitukset. Työn aikana esiintyneisiin ongelmiin löydettiin ratkaisuja, joista on tulevaisuudessa EPLAN-ohjelmistoa käyttäessä apua. Opinnäytetyöprosessi on raportoitu päiväkirjamaisesti, joten tuloksiin pääseminen on vaiheittain konkreettisesti esitetty.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen kehittämistutkimuksen menetelmin. Aineistoa kerät-tiin havainnoimalla ja asiantuntijoilta kyselemällä. Lisäksi hyödynnettiin paljon aiheesta löytyvää materiaalia, esimerkiksi ohjelmiston manuaaleja, esitteitä ja verkkosivuja. EPLAN Education -ohjelmisto oli Jyväskylän ammattikorkeakoulussa jo ennestään opetuskäytössä, mutta se toimi aiemmilla kurssitoteutuksilla puutteellisesti ja opinnäytetyön aloittamis-ajankohtana ei ollenkaan, joten työ oli aloitettava ohjelmiston vaatimuksiin tutustumalla. Ohjelmiston toimintaan saattamisen jälkeen sen käyttöön oli tutustuttava, jotta harjoitustehtävien laatiminen luonnistuisi. Ohjelmiston ominaisuuksiin oli myös syytä tutustua kehitysehdotusten takia, jotta muodostuisi parempi kuva sen käyttömahdollisuuksista.
Työn tuloksena saatiin muodostettua toimiva verkkotietokannoilla toteutettu EPLAN Education -ohjelmistoympäristö ja sille perusteiden opetteluun tähtäävät harjoitukset. Työn aikana esiintyneisiin ongelmiin löydettiin ratkaisuja, joista on tulevaisuudessa EPLAN-ohjelmistoa käyttäessä apua. Opinnäytetyöprosessi on raportoitu päiväkirjamaisesti, joten tuloksiin pääseminen on vaiheittain konkreettisesti esitetty.