Hulevesiverkoston parantaminen viivyttämällä Kirjalan alueella
Myyryläinen, Jani (2020)
Myyryläinen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173562
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisut, joilla hulevesiverkostoa voidaan parantaa ensisijaisesti taajamatulvien ehkäisemiseksi sekä hulevesien laadun parantamiseksi. Tutkimuksen kohteena oleva alue on osittain suhteellisen tiiviisti rakennettua asuinpientaloaluetta ja osittain teollisuusaluetta, jolla on runsaasti vettä läpäisemättömiä pintoja. Vettä läpäisemättömien pintojen lisääntymisestä ja ilmastonmuutoksen aiheuttamasta sademäärien kasvusta johtuva hulevesien määrän kasvaminen aiheuttaa tutkittavalla alueella taajamatulvia. Lisäksi epäpuhtauksia sisältävät hulevedet johdetaan tutkimuksen kohteena olevalta alueelta läheiseen Urpolan lampeen.
Tutkimuksen alussa alueen asukkaille tehtiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka he kokevat hulevesiverkoston toiminnan nykyisellään ja mitä mieltä he ovat mahdollisien hulevesien viivytysjärjestelmien pintarakenteista asuinkatujen varsilla. Kysely suoritettiin nettikyselynä, ja asukkaita tiedotettiin siitä jakamalla lennäkit postilaatikoihin. Varsinaisessa tutkimuksessa alue jaettiin osiin, joille laskettiin mitoitussateen aiheuttama pintavalunnan kertymä. Viivytystarve alueittain selvitettiin vertaamalla hulevesien kertymää tietokonemallinnukseen hulevesiverkoston maksimivirtaamista mitoitussateella.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kolme erityyppistä viivytysjärjestelmää, joilla estetään taajamatulvien syntyminen alueella. Ensisijaisina järjestelminä toimivat sadepuutarhat ja viivytyskaivannot, joihin mahdollisuuksien rajoissa yhdistettiin vettä läpäiseviä päällysteitä. Nämä toimivat myös huleveden laatua parantavina järjestelminä. Lisäksi edellisiä täydentävinä järjestelminä on hulevesiverkoston kriittisiin pisteisiin sijoitettuja viivytyssäiliöitä, jotka kasvattavat hulevesiverkoston tilavuutta ja viivyttävät samalla niihin johdettuja hulevesiä.
Johtopäätöksinä kyselytutkimuksen osalta voidaan tehdä, että osalla aluetta hulevesiverkoston toiminta koetaan ongelmallisena. Lisäksi viivytysjärjestelmien pintarakenteiden osalta kyselytutkimuksen perusteella voidaan olettaa asukkaiden pysyvän tyytyväisinä, kun ei tehdä liian suuria muutoksia nykyisien katualueiden reunojen tyyppeihin. Perusparannushankkeen yhteydessä on myös tärkeää esitellä asukkaille viivytysjärjestelmien rakenteiden mahdollisia vaikutuksia pohja- ja suotovesiin. Itse viivytysjärjestelmien osalta voidaan nähdä, että on mahdollista parantaa hulevesiverkostoa niin, että samoilla ratkaisuilla voidaan estää taajamatulvien syntymistä sekä parantaa pois johdettavan huleveden laatua. ABSTRACT
The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out solutions to prevent floods in the urban area. Urban floods caused by increase in rainfall and growing of build-up area. The subject of study was partly a close together build small-house area and partly an industrial area. Furthermore, the aim was to study how to improve the quality of stormwater by detention systems. The stormwaters are led to the Urpola pond.
At the beginning of the study, a survey was also carried out for the residents of the region. It explored how residents felt the current operation of the stormwater network and their views on possible surface structures of delay systems. In the study the area was divided into sections, the runoff of those sections was calculated and compared these to computer modelling of the stormwater network in the area. The difference between runoff and computer modelling was the amount of stormwater to be delayed. And it is at the same time a design volume for detention systems.
As a result of the thesis plans to prevent urban flooding with design storm were given. Two of the three stormwater detention systems suitable for the area also improve the quality of the stormwater. The third type of detention systems are storage tanks in problematic points of stormwater network, and they are in use only on heavy rain. As a conclusion, can be concluded the old stormwater network could be improved by the detention systems.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisut, joilla hulevesiverkostoa voidaan parantaa ensisijaisesti taajamatulvien ehkäisemiseksi sekä hulevesien laadun parantamiseksi. Tutkimuksen kohteena oleva alue on osittain suhteellisen tiiviisti rakennettua asuinpientaloaluetta ja osittain teollisuusaluetta, jolla on runsaasti vettä läpäisemättömiä pintoja. Vettä läpäisemättömien pintojen lisääntymisestä ja ilmastonmuutoksen aiheuttamasta sademäärien kasvusta johtuva hulevesien määrän kasvaminen aiheuttaa tutkittavalla alueella taajamatulvia. Lisäksi epäpuhtauksia sisältävät hulevedet johdetaan tutkimuksen kohteena olevalta alueelta läheiseen Urpolan lampeen.
Tutkimuksen alussa alueen asukkaille tehtiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka he kokevat hulevesiverkoston toiminnan nykyisellään ja mitä mieltä he ovat mahdollisien hulevesien viivytysjärjestelmien pintarakenteista asuinkatujen varsilla. Kysely suoritettiin nettikyselynä, ja asukkaita tiedotettiin siitä jakamalla lennäkit postilaatikoihin. Varsinaisessa tutkimuksessa alue jaettiin osiin, joille laskettiin mitoitussateen aiheuttama pintavalunnan kertymä. Viivytystarve alueittain selvitettiin vertaamalla hulevesien kertymää tietokonemallinnukseen hulevesiverkoston maksimivirtaamista mitoitussateella.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kolme erityyppistä viivytysjärjestelmää, joilla estetään taajamatulvien syntyminen alueella. Ensisijaisina järjestelminä toimivat sadepuutarhat ja viivytyskaivannot, joihin mahdollisuuksien rajoissa yhdistettiin vettä läpäiseviä päällysteitä. Nämä toimivat myös huleveden laatua parantavina järjestelminä. Lisäksi edellisiä täydentävinä järjestelminä on hulevesiverkoston kriittisiin pisteisiin sijoitettuja viivytyssäiliöitä, jotka kasvattavat hulevesiverkoston tilavuutta ja viivyttävät samalla niihin johdettuja hulevesiä.
Johtopäätöksinä kyselytutkimuksen osalta voidaan tehdä, että osalla aluetta hulevesiverkoston toiminta koetaan ongelmallisena. Lisäksi viivytysjärjestelmien pintarakenteiden osalta kyselytutkimuksen perusteella voidaan olettaa asukkaiden pysyvän tyytyväisinä, kun ei tehdä liian suuria muutoksia nykyisien katualueiden reunojen tyyppeihin. Perusparannushankkeen yhteydessä on myös tärkeää esitellä asukkaille viivytysjärjestelmien rakenteiden mahdollisia vaikutuksia pohja- ja suotovesiin. Itse viivytysjärjestelmien osalta voidaan nähdä, että on mahdollista parantaa hulevesiverkostoa niin, että samoilla ratkaisuilla voidaan estää taajamatulvien syntymistä sekä parantaa pois johdettavan huleveden laatua.
The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out solutions to prevent floods in the urban area. Urban floods caused by increase in rainfall and growing of build-up area. The subject of study was partly a close together build small-house area and partly an industrial area. Furthermore, the aim was to study how to improve the quality of stormwater by detention systems. The stormwaters are led to the Urpola pond.
At the beginning of the study, a survey was also carried out for the residents of the region. It explored how residents felt the current operation of the stormwater network and their views on possible surface structures of delay systems. In the study the area was divided into sections, the runoff of those sections was calculated and compared these to computer modelling of the stormwater network in the area. The difference between runoff and computer modelling was the amount of stormwater to be delayed. And it is at the same time a design volume for detention systems.
As a result of the thesis plans to prevent urban flooding with design storm were given. Two of the three stormwater detention systems suitable for the area also improve the quality of the stormwater. The third type of detention systems are storage tanks in problematic points of stormwater network, and they are in use only on heavy rain. As a conclusion, can be concluded the old stormwater network could be improved by the detention systems.