Verkko-opinnon muotoilu. Käsikirja
Marstio, Tuija (2020)
Marstio, Tuija
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-568-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-568-9
Tiivistelmä
Lähiopetuksen ja verkossa tapahtuvan opetuksen suunnittelun prosessit eroavat toisistaan monin eri tavoin. Opintojen tuottaminen verkossa vaatii digipedagogista osaamista: pedagogisesti toimivien toteutusten rakentamista, digitaalisen materiaalin tuottamista sekä erilaisten verkkotyökalujen ja –alustojen käyttämistä. Varsinainen pedagoginen työ tehdäänkin verkko-opinnon suunnitteluvaiheessa.
Osaamistavoitteita tukevat tehtävät, selkeät ohjeet, auki kirjoitetut arviointikriteerit sekä sosiaalinen oppimisympäristö ovat onnistuneen verkko-opinnon kulmakiviä. Tässä käsikirjassa käydään lävitse verkko-opinnon pedagogisia lähestymistapoja sekä sen valmisteluprosessi. Palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeiseen suunnittelun konsepteja hyödyntäen verkko-opinnon muotoilussa keskitytään opiskelijan oppimiskokemukseen. Verkko-opinnon sisältö kannattaa ajatella siitä lähtökohdasta, että opiskelija oppii tehtäviä tai opintoon liittyvää projektia työstämällä.
Tämän oppaan avulla perehdyt verkko-opinnon rakentamisen pedagogisiin lähtökohtiin ja opit rakentamaan laadukkaan ja vuorovaikutteisen verkko-opinnon. Kirja on suunnattu erityisesti korkeakoulujen opettajille sekä verkkopedagogeille, mutta soveltuu myös ammatillisten oppilaitosten sekä lukioiden käyttöön. Kirja sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä.
Osaamistavoitteita tukevat tehtävät, selkeät ohjeet, auki kirjoitetut arviointikriteerit sekä sosiaalinen oppimisympäristö ovat onnistuneen verkko-opinnon kulmakiviä. Tässä käsikirjassa käydään lävitse verkko-opinnon pedagogisia lähestymistapoja sekä sen valmisteluprosessi. Palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeiseen suunnittelun konsepteja hyödyntäen verkko-opinnon muotoilussa keskitytään opiskelijan oppimiskokemukseen. Verkko-opinnon sisältö kannattaa ajatella siitä lähtökohdasta, että opiskelija oppii tehtäviä tai opintoon liittyvää projektia työstämällä.
Tämän oppaan avulla perehdyt verkko-opinnon rakentamisen pedagogisiin lähtökohtiin ja opit rakentamaan laadukkaan ja vuorovaikutteisen verkko-opinnon. Kirja on suunnattu erityisesti korkeakoulujen opettajille sekä verkkopedagogeille, mutta soveltuu myös ammatillisten oppilaitosten sekä lukioiden käyttöön. Kirja sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä.