Työyhteisötaidot - mistä syntyy hyvä työilmapiiri?
Hakala, Laura; Lehtinen, Jenni (2020)
Hakala, Laura
Lehtinen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003143428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003143428
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työyhteisötaidot – mistä syntyy hyvä työilmapiiri. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Raumalla sijaitsevan Mansikkapaikan palvelukotien hoitohenkilökunnan kanssa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli järjestää Mansikkapaikan hoitotyöntekijöille työilmapiiriä käsittelevä tapahtuma. Tavoitteena oli, että kohderyhmän jäsenet motivoituvat learning cafe -menetelmän avulla löytämään keinoja työilmapiirin kehittämiseksi työyhteisössään.
Mansikkapaikan palvelukotien hoitohenkilökunnalle järjestettiin työilmapiiriä käsittelevä tapahtuma. Tapahtumaan osallistui 14 hoitohenkilökunnan jäsentä. Menetelmänä tapahtumassa käytettiin learning cafea eli oppimiskahvilaa. Learning cafessa käsiteltiin neljää eri aihetta: 1. Mikä on toivottavaa käytöstä työyhteisössä? 2. Mikä ei ole sallittua käytöstä työyhteisössä? 3. Mitkä työyhteisötaidot edesauttavat hyvän työilmapiirin luomista? 4. Mitkä ovat työyhteisönne vahvuudet ja voimavarat tällä hetkellä? Jokainen osallistuja sai pohtia omalle kohdalleen, mitkä työyhteisötaidot ovat itselle vahvuus ja mitkä taidot ehkä kaipaisivat vielä harjoitusta. Yhdessä osallistujien kesken laadittiin palvelukotien työntekijöille myös yhteiset pelisäännöt. Mansikkapaikka sai projektin jälkeen käyttöönsä syntyneet tuotokset, joita pystyi jatkossa hyödyntämään.
Tapahtuman arviointi perustui tapahtuman osallistujien antamaan palautteeseen, sekä myös opinnäytetyön tekijöiden omiin havaintoihin paikan päällä. Osallistujat antoivat tapahtumasta hyvää palautetta, he kokivat tapahtuman pääsääntöisesti hyväksi ja tarpeelliseksi. Moni osallistuja löysi myös erilaisia keinoja, joiden avulla työilmapiiriä voisi kehittää paremmaksi. Opinnäytetyön tekijät saavuttivat asettamansa tavoitteet.
Työilmapiiriä käsittelevä tapahtuma antoi Mansikkapaikan hoitohenkilökunnalle aihetta pohtia oman työyhteisönsä työilmapiiriä sekä jokaisen työntekijän omia työyhteisötaitoja. Projektin palautteen perusteella voidaan todeta, että työilmapiiri aiheena on hyvin tärkeä, eikä sen tärkeyttä voida korostaa liikaa. Se on myös osa jokaisen työyhteisön hyvinvointia. This final project dealt with the subject of work community skills and especially, what generates a good workplace atmosphere. The project was carried out in cooperation with the nursing staff working in a service homes named Mansikkapaikka that is located in Rauma. More specifically, it was executed as a project with an intention of creating an event for the nursing employees that deals with working/workplace. The goal was to get the participants to motivate themselves to find means to improve the working atmosphere in their work community with the help of learning cafe method.
There was an event addressing the working atmosphere held for the nursing staff. In the event, there were fourteen participants from the staff. The method used in the event is called ‘the learning cafe’. The learning cafe covers four differents topics: 1. What kind of behaviour is desirable in the work community? 2. What kind of behaviour is not allowed in the work community? 3. Which work community skills help creating a good work atmosphere? 4. What are your strengths and resources in the work community at this moment? Every participant got to think to oneself which of the work community skills are one’s strength and which of the skills may lack some practise. There was also created common ground rules for the employees together with all of the participants. After the project, Mansikkapaikka could put the output of the project in further use.
The evaluation of the event was based on the feedback given by the participants alongside the observations made at the place by the people behind the project. The participants gave good feedback on the event, they mainly found the event well-executed and necessary. Many participants also found various ways to develop the working atmosphere. The thesis writers achieved the goals they had set for themselves.
An event surrounding the concept of workplace atmosphere gave the Mansikkapaikka staff a reason to reflect on the workplace atmosphere in their work community as well as the work community skills of individual employees. The feedback on the project suggests that workplace atmosphere as a theme is vital, and its importance cannot be emphasized enough. It is also a part of the well-being in every work community.
Mansikkapaikan palvelukotien hoitohenkilökunnalle järjestettiin työilmapiiriä käsittelevä tapahtuma. Tapahtumaan osallistui 14 hoitohenkilökunnan jäsentä. Menetelmänä tapahtumassa käytettiin learning cafea eli oppimiskahvilaa. Learning cafessa käsiteltiin neljää eri aihetta: 1. Mikä on toivottavaa käytöstä työyhteisössä? 2. Mikä ei ole sallittua käytöstä työyhteisössä? 3. Mitkä työyhteisötaidot edesauttavat hyvän työilmapiirin luomista? 4. Mitkä ovat työyhteisönne vahvuudet ja voimavarat tällä hetkellä? Jokainen osallistuja sai pohtia omalle kohdalleen, mitkä työyhteisötaidot ovat itselle vahvuus ja mitkä taidot ehkä kaipaisivat vielä harjoitusta. Yhdessä osallistujien kesken laadittiin palvelukotien työntekijöille myös yhteiset pelisäännöt. Mansikkapaikka sai projektin jälkeen käyttöönsä syntyneet tuotokset, joita pystyi jatkossa hyödyntämään.
Tapahtuman arviointi perustui tapahtuman osallistujien antamaan palautteeseen, sekä myös opinnäytetyön tekijöiden omiin havaintoihin paikan päällä. Osallistujat antoivat tapahtumasta hyvää palautetta, he kokivat tapahtuman pääsääntöisesti hyväksi ja tarpeelliseksi. Moni osallistuja löysi myös erilaisia keinoja, joiden avulla työilmapiiriä voisi kehittää paremmaksi. Opinnäytetyön tekijät saavuttivat asettamansa tavoitteet.
Työilmapiiriä käsittelevä tapahtuma antoi Mansikkapaikan hoitohenkilökunnalle aihetta pohtia oman työyhteisönsä työilmapiiriä sekä jokaisen työntekijän omia työyhteisötaitoja. Projektin palautteen perusteella voidaan todeta, että työilmapiiri aiheena on hyvin tärkeä, eikä sen tärkeyttä voida korostaa liikaa. Se on myös osa jokaisen työyhteisön hyvinvointia.
There was an event addressing the working atmosphere held for the nursing staff. In the event, there were fourteen participants from the staff. The method used in the event is called ‘the learning cafe’. The learning cafe covers four differents topics: 1. What kind of behaviour is desirable in the work community? 2. What kind of behaviour is not allowed in the work community? 3. Which work community skills help creating a good work atmosphere? 4. What are your strengths and resources in the work community at this moment? Every participant got to think to oneself which of the work community skills are one’s strength and which of the skills may lack some practise. There was also created common ground rules for the employees together with all of the participants. After the project, Mansikkapaikka could put the output of the project in further use.
The evaluation of the event was based on the feedback given by the participants alongside the observations made at the place by the people behind the project. The participants gave good feedback on the event, they mainly found the event well-executed and necessary. Many participants also found various ways to develop the working atmosphere. The thesis writers achieved the goals they had set for themselves.
An event surrounding the concept of workplace atmosphere gave the Mansikkapaikka staff a reason to reflect on the workplace atmosphere in their work community as well as the work community skills of individual employees. The feedback on the project suggests that workplace atmosphere as a theme is vital, and its importance cannot be emphasized enough. It is also a part of the well-being in every work community.