Henkilöbrändin ja kohderyhmälähtöisen verkkoportfolion rakentaminen työnhaun tueksi
Ahlskog, Neelia (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahlskog, Neelia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123392
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe on henkilöbrändäys ja sitä tukevan kohderyhmälähtöisen verkkoportfolion rakentaminen. Opinnäytetyön produktina syntyy ensimmäisen oman alan työpaikan hankinnassa hyödynnettävä osaamista ja persoonaa esittelevä verkkopohjainen portfolio, joka on tarpeellinen nykyajan luovan alan työnhakijoilla.
Ennen portfolion rakentamista työlle asetetaan tavoitteet ja rajataan aihealue. Päätavoitteena on rakentaa kohderyhmälähtöinen verkkoportfolio, joka auttaa erottautumaan muista hakijoista ja johtaa ensimmäisen oman alan työpaikan saamiseen. Tietoperustassa käydään läpi henkilöbrändin määritelmä ja sen rakentamisen hyödyt. Lisäksi käsitellään verkkoportfolion merkitystä työnhaussa sekä kohderyhmän muodostamista.
Tietoperustan jälkeen siirrytään suunnitteluprosessiin. Esitellään työn aikataulu ja portfolion luomisprosessin suunnitelma. Tätä seuraa pohdinta oman henkilöbrändin lähtökohdista, joka sisältää temperamentin, työelämälähtöiset arvot, henkilöbrändin nimen ja sukupolven. Syvennytään myös omien vahvuuksien tunnistamiseen hyödyntäen erilaisia harjoitteita. Loppuosa suunnitteluprosessista sisältää kattavan analyysin kohderyhmän muodostamisesta. Erilaisia työkaluja käyttäen muodostetaan portfoliolle kolme kohdepersoonaa, joita hyödynnetään koko prosessin ajan. Iso tekijä kohderyhmän luomisessa on alan ammattilaisten näkemyksiä hyödyntävä Webropol-kyselytyökalulla luotu kohderyhmäkysely.
Itse verkkoportfolion rakennusprosessi esitellään yksityiskohtaisesti aloittaen teknisestä alustasta, rakenteesta ja visuaalisesta ilmeestä. Tämän jälkeen käydään läpi sivu sivulta jokainen osa verkkoportfolion sisällöistä ja perustellaan tehtyjä valintoja, joko kohderyhmän tai omien vahvuuksien kautta. Sisältöjä havainnollistetaan portfoliosta otettujen kuvakaappausten avulla. Yksi tärkeä uutuusarvoa tuova erottautumistekijä on verkkoportfoliossa oleva videoesittely.
Lopuksi arvioidaan portfolion onnistumista, haasteita ja esitetään kehitysehdotuksia, jotka pitävät sisällään myös toimintasuunnitelman seuraavan kuuden kuukauden ajalle opinnäytetyöprosessin päättymisestä, sillä henkilöbrändin kehittäminen ja tunnettuuden lisääminen jatkuu tulevaisuudessa. Viimeiseksi käsitellään vielä opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista kokonaisuudessaan. Tässä hyödynnetään alussa asetettuja tavoitteita ja niiden onnistumisen mittareita. Lopputuloksena on käyttökelpoinen ja kattava verkkoportfolio, jota voi valmistumisen jälkeen hyödyntää työnhaussa. Portfolion verkko-osoite on: https://neeliaahlskog.wixsite.com/portfolio.
Ennen portfolion rakentamista työlle asetetaan tavoitteet ja rajataan aihealue. Päätavoitteena on rakentaa kohderyhmälähtöinen verkkoportfolio, joka auttaa erottautumaan muista hakijoista ja johtaa ensimmäisen oman alan työpaikan saamiseen. Tietoperustassa käydään läpi henkilöbrändin määritelmä ja sen rakentamisen hyödyt. Lisäksi käsitellään verkkoportfolion merkitystä työnhaussa sekä kohderyhmän muodostamista.
Tietoperustan jälkeen siirrytään suunnitteluprosessiin. Esitellään työn aikataulu ja portfolion luomisprosessin suunnitelma. Tätä seuraa pohdinta oman henkilöbrändin lähtökohdista, joka sisältää temperamentin, työelämälähtöiset arvot, henkilöbrändin nimen ja sukupolven. Syvennytään myös omien vahvuuksien tunnistamiseen hyödyntäen erilaisia harjoitteita. Loppuosa suunnitteluprosessista sisältää kattavan analyysin kohderyhmän muodostamisesta. Erilaisia työkaluja käyttäen muodostetaan portfoliolle kolme kohdepersoonaa, joita hyödynnetään koko prosessin ajan. Iso tekijä kohderyhmän luomisessa on alan ammattilaisten näkemyksiä hyödyntävä Webropol-kyselytyökalulla luotu kohderyhmäkysely.
Itse verkkoportfolion rakennusprosessi esitellään yksityiskohtaisesti aloittaen teknisestä alustasta, rakenteesta ja visuaalisesta ilmeestä. Tämän jälkeen käydään läpi sivu sivulta jokainen osa verkkoportfolion sisällöistä ja perustellaan tehtyjä valintoja, joko kohderyhmän tai omien vahvuuksien kautta. Sisältöjä havainnollistetaan portfoliosta otettujen kuvakaappausten avulla. Yksi tärkeä uutuusarvoa tuova erottautumistekijä on verkkoportfoliossa oleva videoesittely.
Lopuksi arvioidaan portfolion onnistumista, haasteita ja esitetään kehitysehdotuksia, jotka pitävät sisällään myös toimintasuunnitelman seuraavan kuuden kuukauden ajalle opinnäytetyöprosessin päättymisestä, sillä henkilöbrändin kehittäminen ja tunnettuuden lisääminen jatkuu tulevaisuudessa. Viimeiseksi käsitellään vielä opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista kokonaisuudessaan. Tässä hyödynnetään alussa asetettuja tavoitteita ja niiden onnistumisen mittareita. Lopputuloksena on käyttökelpoinen ja kattava verkkoportfolio, jota voi valmistumisen jälkeen hyödyntää työnhaussa. Portfolion verkko-osoite on: https://neeliaahlskog.wixsite.com/portfolio.