Oikeus omannäköiseen elämään: Toiminnallinen oikeudenmukaisuus ja kehitysvammaisten senioreiden vapaa-ajan palvelut
Pekkanen, Anni (2020)
Pekkanen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kehitysvammaisille senioreille (ikä 60+) suunnattuja vapaa-ajan palveluita toiminnallisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Tavoitteena oli nostaa esiin kehitysideoita ja mahdollisia kehitystarpeita entistä paremman toiminnallisen oikeudenmukaisuuden saavuttamiseksi. Opinnäytteellä haettiin vastausta kysymykseen ”Millaiset ovat kehitysvammaisen seniorin vapaa-ajanviettomahdollisuudet ja niitä tukevat palvelut pääkaupunkiseudulla?”. Opinnäytetyö on muodoltaan kvalitatiivinen ja kuvaileva.
Yhteistyökumppanina toimi Kehitysvammatuki 57 ry, jolta myös tutkimuslupa anottiin. Aineistoa hankittiin haastattelemalla viittä Kehitysvammatuki 57 ry:ssä erilaisissa tehtävissä työskentelevää kehitysvamma-alan ammattilaista sekä yhtä vammaislainsäädäntöön erikoistunutta itsenäistä juristia. Lisäksi aineistoa hankittiin perehtymällä palveluihin sidoksissa olevaan lainsäädäntöön, palvelujärjestelmään, kohderyhmän arkeen sekä kehitysvammaisuuteen ja vanhuuteen yleensä. Opinnäytetyön teoreettisena taustana käytettiin toiminnallisen oikeudenmukaisuuden viitekehystä, jonka lisäksi kehitysvammaisen seniorin arkea ja siihen vaikuttavia tekijöitä pyrittiin hahmottamaan Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) avulla.
Tämän ohella oikeudenmukaisuutta pyrittiin käsittelemään myös muiden teorioiden ja ennen kaikkea lainsäädännön kautta.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätyn aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että kehitysvammaisten senioreiden mielekkään vapaa-ajan mahdollistaminen edellyttää vahvaa tukea lähihenkilöiltä, riittävää taloudellista tukea sekä erityistarpeiden huomioimista palveluissa. Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen vaikuttaa huomattavasti se, kuinka aktiivisesti ympäristö toimii kehitysvammaisen seniorin hyväksi. Jotta vapaa-ajan viettäminen kodin ulkopuolella olisi mahdollista myös kehitysvammaiselle seniorille, tulisi kuntien toteuttaa yksilöllistä harkintaa jatkossa huomattavasti nykyistä paremmin, kun kunnassa tehdään päätöksiä päivätoiminnan ikärajojen, taksimatkojen määrän sekä avustajatuntien osalta. Kehitysvammaisille senioreille suunnattuja vapaa-ajan palveluita tulisi lisätä ja raja-aitoja vanhus- ja kehitysvammatyön välillä pyrkiä poistamaan.
Yhteistyökumppanina toimi Kehitysvammatuki 57 ry, jolta myös tutkimuslupa anottiin. Aineistoa hankittiin haastattelemalla viittä Kehitysvammatuki 57 ry:ssä erilaisissa tehtävissä työskentelevää kehitysvamma-alan ammattilaista sekä yhtä vammaislainsäädäntöön erikoistunutta itsenäistä juristia. Lisäksi aineistoa hankittiin perehtymällä palveluihin sidoksissa olevaan lainsäädäntöön, palvelujärjestelmään, kohderyhmän arkeen sekä kehitysvammaisuuteen ja vanhuuteen yleensä. Opinnäytetyön teoreettisena taustana käytettiin toiminnallisen oikeudenmukaisuuden viitekehystä, jonka lisäksi kehitysvammaisen seniorin arkea ja siihen vaikuttavia tekijöitä pyrittiin hahmottamaan Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) avulla.
Tämän ohella oikeudenmukaisuutta pyrittiin käsittelemään myös muiden teorioiden ja ennen kaikkea lainsäädännön kautta.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätyn aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että kehitysvammaisten senioreiden mielekkään vapaa-ajan mahdollistaminen edellyttää vahvaa tukea lähihenkilöiltä, riittävää taloudellista tukea sekä erityistarpeiden huomioimista palveluissa. Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen vaikuttaa huomattavasti se, kuinka aktiivisesti ympäristö toimii kehitysvammaisen seniorin hyväksi. Jotta vapaa-ajan viettäminen kodin ulkopuolella olisi mahdollista myös kehitysvammaiselle seniorille, tulisi kuntien toteuttaa yksilöllistä harkintaa jatkossa huomattavasti nykyistä paremmin, kun kunnassa tehdään päätöksiä päivätoiminnan ikärajojen, taksimatkojen määrän sekä avustajatuntien osalta. Kehitysvammaisille senioreille suunnattuja vapaa-ajan palveluita tulisi lisätä ja raja-aitoja vanhus- ja kehitysvammatyön välillä pyrkiä poistamaan.