Styrmannens synpunkt på utbildningen
Oksanen, Johan (2011)
Oksanen, Johan
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090212825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090212825
Tiivistelmä
Avsikten med den här kvalitativa studien är att föra fram på vilket sätt utbildningen ger tillräckliga färdigheter att arbeta inom styrmansyrket. Det går att utbilda sig till styrman på flera olika sätt i Finland. I arbetet lyfts fram hur styrmansutbildningen är uppbyggd och vilka regelverk och lagar den följer för att uppfyllda de internationella reglerna.
Målsättningen med det här examensarbetet är att bistå Yrkesinstitutet Axxells och Yrkeshögskolan Novias personal med användbar information om vilka brister det finns i utbildningen samt med synpunkter på hur utbildningen kunde förbättras. Arbetets mening är inte att vara kritisk utan snarare uppbyggande.
Arbetet är avgränsat till Operational levels utbildningen både inom yrkesinstitutet Axxell och yrkeshögskolan Novia. I avgränsningen ingår dock inte läroämnen som fysik, matematik, kemi och språk.
Materialet till arbetet är uppbyggt av läroplaner, regelverk, lagstiftning, mötesprotokoll och litteratur som har gett den teoretiska faktabakgrunden till forskningen. Den kvalitativa delen av studien bestod av 7 respondenter.
Forskningen har gett resultat som är intressanta att ta del av. Av resultaten kan man dra klara slutsatser och få entydiga svar om var det finns brister i utbildningen. The study is a qualitative research on how well the education gives sufficient skills to practice as a Deck Officer. A Deck officer education can be done in several different ways in Finland. This study shows how the Deck officer education is built up and which regulations and laws it has to follow to comply with international rules.
The aim of this bachelor’s thesis is to provide useful information for the Vocational School Axxells and the University Novias staff about the shortcomings that exist in the education and to give new point of views on how to improve them. The thesis sentence does not aim to be critical, but more constructive.
The work is limited to operational levels in both the Vocational School Axxell and the University Novia. The definition does not include school subjects such as physics, mathematics, chemistry and languages
The material for this work is structured from curriculums, regulations, legislation, minutes of meetings and literature that have given the literary background to the research. The qualitative research consists of seven respondents.
The research has produced results that are interesting to read. From the results it was possible to draw clear conclusions and point out where gaps exist in the education programme.
Målsättningen med det här examensarbetet är att bistå Yrkesinstitutet Axxells och Yrkeshögskolan Novias personal med användbar information om vilka brister det finns i utbildningen samt med synpunkter på hur utbildningen kunde förbättras. Arbetets mening är inte att vara kritisk utan snarare uppbyggande.
Arbetet är avgränsat till Operational levels utbildningen både inom yrkesinstitutet Axxell och yrkeshögskolan Novia. I avgränsningen ingår dock inte läroämnen som fysik, matematik, kemi och språk.
Materialet till arbetet är uppbyggt av läroplaner, regelverk, lagstiftning, mötesprotokoll och litteratur som har gett den teoretiska faktabakgrunden till forskningen. Den kvalitativa delen av studien bestod av 7 respondenter.
Forskningen har gett resultat som är intressanta att ta del av. Av resultaten kan man dra klara slutsatser och få entydiga svar om var det finns brister i utbildningen.
The aim of this bachelor’s thesis is to provide useful information for the Vocational School Axxells and the University Novias staff about the shortcomings that exist in the education and to give new point of views on how to improve them. The thesis sentence does not aim to be critical, but more constructive.
The work is limited to operational levels in both the Vocational School Axxell and the University Novia. The definition does not include school subjects such as physics, mathematics, chemistry and languages
The material for this work is structured from curriculums, regulations, legislation, minutes of meetings and literature that have given the literary background to the research. The qualitative research consists of seven respondents.
The research has produced results that are interesting to read. From the results it was possible to draw clear conclusions and point out where gaps exist in the education programme.