Ensiaputaitoja oppimassa : Ensiapupäivä peruskoulun viidesluokkalaisille
Airaksinen, Laura (2020)
Airaksinen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa projektiluonteinen ensiapupäivä alakouluikäisille oppilaille. Kohderyhmäksi rajattiin 10–11-vuotiaat oppilaat. Ensiapupäivä järjestettiin yhteistyössä erään Pohjois-Pohjanmaan yhtenäiskoulun kanssa. Aiheiksi rajattiin hätänumeroon soittaminen, palovammojen ensiapu, haavojen hoito ja niiden erilaiset sidokset, kolmioliinan käyttö, kylmä, koho ja kompressio hoito, nenäverenvuoto sekä tajuttoman ensiapu.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty erilaisia tapaturmia kouluympäristössä sekä ensiaputaitoja, joita tapaturmien hoitamiseen tarvitaan. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin käytännön osio eli ensiapupäivä. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi alakouluikäisen lapsen kehitystä, vuorovaikutustaitoja, ohjaamista ja lapsen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperusta pohjautuu sekä painettuihin että Internet-pohjaisiin lähdemateriaaleihin.
Projektityönä toteutetun ensiapupäivän pääasiallinen tarkoitus oli ohjata ja neuvoa oppilaita, miten koulumaailmassa sattuvissa erilaisissa tapaturmissa tulisi toimia. Tavoitteena oli, että lapset voisivat hyödyntää oppimiaan taitojaan myös kouluympäristön ulkopuolella ja lapset oppisivat hyödyllisiä yhteistyötaitoja sekä saisivat positiivisen kokemuksen ensiaputaidoista.
Projektityön kuvauksessa kerrotaan, kuinka oppilaille opetettiin ensiapupäivän aikana mahdollisimman ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti perusensiaputaitoja. Saatujen palautteiden avulla havaittiin ensiapupäivän olleen hyvin onnistunut ja lasten oppineen uusia ensiaputaitoja.
Jatkotutkimusaiheina ehdotettiin tutkimusta koululaisten ensiaputaidoista ja ensiapupäivien järjestämistä päiväkoti-ikäisille lapsille. Tutkimuksessa selvitettäisiin, kuinka usein ensiapukoulutusta tulisi järjestää, jotta lasten tarvittavaa ensiapuvalmiutta voitaisiin pitää yllä.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty erilaisia tapaturmia kouluympäristössä sekä ensiaputaitoja, joita tapaturmien hoitamiseen tarvitaan. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin käytännön osio eli ensiapupäivä. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi alakouluikäisen lapsen kehitystä, vuorovaikutustaitoja, ohjaamista ja lapsen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperusta pohjautuu sekä painettuihin että Internet-pohjaisiin lähdemateriaaleihin.
Projektityönä toteutetun ensiapupäivän pääasiallinen tarkoitus oli ohjata ja neuvoa oppilaita, miten koulumaailmassa sattuvissa erilaisissa tapaturmissa tulisi toimia. Tavoitteena oli, että lapset voisivat hyödyntää oppimiaan taitojaan myös kouluympäristön ulkopuolella ja lapset oppisivat hyödyllisiä yhteistyötaitoja sekä saisivat positiivisen kokemuksen ensiaputaidoista.
Projektityön kuvauksessa kerrotaan, kuinka oppilaille opetettiin ensiapupäivän aikana mahdollisimman ymmärrettävästi ja käytännönläheisesti perusensiaputaitoja. Saatujen palautteiden avulla havaittiin ensiapupäivän olleen hyvin onnistunut ja lasten oppineen uusia ensiaputaitoja.
Jatkotutkimusaiheina ehdotettiin tutkimusta koululaisten ensiaputaidoista ja ensiapupäivien järjestämistä päiväkoti-ikäisille lapsille. Tutkimuksessa selvitettäisiin, kuinka usein ensiapukoulutusta tulisi järjestää, jotta lasten tarvittavaa ensiapuvalmiutta voitaisiin pitää yllä.