Ekologisuuden ja ympäristösertifikaattien merkitys Hotel Haagan asiakkaille
Nakari, Mirka; Pilvola, Anniina (2020)
Nakari, Mirka
Pilvola, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää ekologisuuden ja ympäristösertifikaattien merkitystä Hotel Haagan asiakkaille. Päätutkimuskysymyksenä oli vaikuttavatko Hotel Haagan ympäristösertifikaatit ja ympäristöystävällisyys asiakkaan ostopäätökseen. Tukevina tutkimuskysymyksinä olivat kuinka paljon Hotel Haagan asiakkaat tietävät ekologisuudesta majoitusalalla, ja mikä on asiakkaiden tietämys ympäristösertifikaateista ylipäänsä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kyselylomake luotiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja linkki kyselyyn jaettiin Hotel Haagan omilla Facebook - sivuilla ja Helsingin puskaradio -ryhmässä. Kysely oli avoinna 21.1. - 9.2.2020.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävää kehitystä, ympäristömerkkejä ja -ohjelmia, kestävää matkailua, ympäristöystävällisyyttä majoitusalalla ja kuluttajakäyttäytymistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös yritysvastuuta sen kolmella osa-alueella ja yhteiskuntavastuuta majoitusalalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan ympäristöystävällisyys ja ympäristösertifikaatit merkitsevät Hotel Haagan asiakkaille jonkin verran, mutta niillä ei ole kovinkaan suurta vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Hotel Haagan asiakkaat tietävät melko paljon ympäristöystävällisyydestä majoitusalalla, ja se näkyy ympäristöystävällisinä tekoina majoittumisen aikana. Hotel Haagan asiakkaiden tietämys ympäristömerkeistä ja -ohjelmista on vähäistä, eikä niillä ole kovinkaan isoa merkitystä ostopäätöksen teossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kyselylomake luotiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja linkki kyselyyn jaettiin Hotel Haagan omilla Facebook - sivuilla ja Helsingin puskaradio -ryhmässä. Kysely oli avoinna 21.1. - 9.2.2020.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävää kehitystä, ympäristömerkkejä ja -ohjelmia, kestävää matkailua, ympäristöystävällisyyttä majoitusalalla ja kuluttajakäyttäytymistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös yritysvastuuta sen kolmella osa-alueella ja yhteiskuntavastuuta majoitusalalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan ympäristöystävällisyys ja ympäristösertifikaatit merkitsevät Hotel Haagan asiakkaille jonkin verran, mutta niillä ei ole kovinkaan suurta vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Hotel Haagan asiakkaat tietävät melko paljon ympäristöystävällisyydestä majoitusalalla, ja se näkyy ympäristöystävällisinä tekoina majoittumisen aikana. Hotel Haagan asiakkaiden tietämys ympäristömerkeistä ja -ohjelmista on vähäistä, eikä niillä ole kovinkaan isoa merkitystä ostopäätöksen teossa.