RG32M-partioajoneuvon rengaspaineen säätöjärjestelmän merkitys ja soveltuvuus muuttuviin ajo-olosuhteisiin
Sahari, Jani (2020)
Sahari, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093205
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään rengaspaineen merkitystä vaihtelevissa maastoajo-olosuhteissa, rengaspaineen säätöjärjestelmän asentamista RG32M-partioajoneuvoon ja maastoajo-ominaisuuksien muutosta rengaspaineen säätöjärjestelmän asennuksen myötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, saavutetaanko RG32M-partioajoneuvoon asennetulla rengaspaineen säätöjärjestelmällä ajoneuvolle monipuolisempi kyky toimia muuttuvissa maastoajo-olosuhteissa ja miten rengaspaineen säätöjärjestelmän asennus vastaa ajoneuvon käyttäjien tarpeita.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin asiantuntijoita rengaspaineineen merkityksestä ajo-ominaisuuksille sekä ajoneuvon käyttäjien kokemuksista rengaspaineen säätöjärjestelmän toiminnasta käytännössä. Tutkimuksen haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineistot analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyössä tuodaan esille rengaspaineen merkitys maastoajo-olosuhteissa, käytetyn rengaspaineen säätöjärjestelmän kuvaus ja toimintaperiaate sekä laadullisen tutkimuksen tekeminen puolistrukturoidusta haastatteluaineistosta. Opinnäytetyössä kerrotaan ajoneuvon kenttäkokeiden vaiheista ja menetelmistä, joilla rengaspaineiden merkitystä selvitettiin. Kenttäkokeissa suoritettiin lukuisia ajoneuvon suorituskykyyn liittyviä testauksia ja rengaspaineen säätöjärjestelmän toimintaan ja toiminnan nopeuteen kohdistuvia kokeita. Opinnäytetyön edetessä rengaspaineen säätöjärjestelmästä asennettiin esisarja, mihin liittyen tutkimukseen sisältyy myös osuus käyttäjän kokemuksista RG32M -partioajoneuvon muuttuneista ominaisuuksista rengaspaineen säätöjärjestelmän asennuksen jälkeen.
Tutkimuksen tulos on, että rengaspaineiden säätöjärjestelmän asennus parantaa RG32M-partioajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja siten sen suorituskykyä. Ajoneuvon vetovoima ja kiihtyvyys pehmeällä hiekalla paranivat huomattavasti. Aliohjautuminen väheni, mikä mahdollisti korkeamman ajonopeuden ylläpitämisen. Niin ikään eteneminen kivikkoisessa maastossa helpottui. Kenttäkokeiden aikana havaittiin lisäksi polttoaineenkulutuksen vähenemistä. Käyttäjien tyytyväisyys järjestelmän toimintaan ja asennukseen jälkiasenteisena lisävarusteena näyttäytyy tutkimuksessa hyvänä. Johtopäätös on, että rengaspaineen säätöjärjestelmän asentamisella RG32M -partioajoneuvoon saavutettiin enemmän kuin tavoiteltiin.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin asiantuntijoita rengaspaineineen merkityksestä ajo-ominaisuuksille sekä ajoneuvon käyttäjien kokemuksista rengaspaineen säätöjärjestelmän toiminnasta käytännössä. Tutkimuksen haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineistot analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyössä tuodaan esille rengaspaineen merkitys maastoajo-olosuhteissa, käytetyn rengaspaineen säätöjärjestelmän kuvaus ja toimintaperiaate sekä laadullisen tutkimuksen tekeminen puolistrukturoidusta haastatteluaineistosta. Opinnäytetyössä kerrotaan ajoneuvon kenttäkokeiden vaiheista ja menetelmistä, joilla rengaspaineiden merkitystä selvitettiin. Kenttäkokeissa suoritettiin lukuisia ajoneuvon suorituskykyyn liittyviä testauksia ja rengaspaineen säätöjärjestelmän toimintaan ja toiminnan nopeuteen kohdistuvia kokeita. Opinnäytetyön edetessä rengaspaineen säätöjärjestelmästä asennettiin esisarja, mihin liittyen tutkimukseen sisältyy myös osuus käyttäjän kokemuksista RG32M -partioajoneuvon muuttuneista ominaisuuksista rengaspaineen säätöjärjestelmän asennuksen jälkeen.
Tutkimuksen tulos on, että rengaspaineiden säätöjärjestelmän asennus parantaa RG32M-partioajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja siten sen suorituskykyä. Ajoneuvon vetovoima ja kiihtyvyys pehmeällä hiekalla paranivat huomattavasti. Aliohjautuminen väheni, mikä mahdollisti korkeamman ajonopeuden ylläpitämisen. Niin ikään eteneminen kivikkoisessa maastossa helpottui. Kenttäkokeiden aikana havaittiin lisäksi polttoaineenkulutuksen vähenemistä. Käyttäjien tyytyväisyys järjestelmän toimintaan ja asennukseen jälkiasenteisena lisävarusteena näyttäytyy tutkimuksessa hyvänä. Johtopäätös on, että rengaspaineen säätöjärjestelmän asentamisella RG32M -partioajoneuvoon saavutettiin enemmän kuin tavoiteltiin.