Ohitettavat mainokset YouTubessa: Millä tavalla ohitettava YouTube-mainos pyrkii kertomaan viestin viidessä sekunnissa?
Varila, Kalle (2020)
Varila, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053025
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, millä tavalla ohitettavat YouTube-mainokset pyrkivät kertomaan viestin viidessä sekunnissa ja minkälaisia tehokeinoja ohitettavissa mainoksissa esiintyy. Tietoperustaani olen tiivistänyt mainoselokuvien suunnittelun ja rakentumisen ja esitellyt YouTube-videopalvelun käyttöalustana.
Tutkimusaineistoni koostui viidestätoista ohitettavasta YouTube-mainoksesta. Aineistoni perusteella pyrin selvittämään, millä tavoin ne pyrkivät kertomaan viestinsä viidessä sekunnissa ja millaisia tehokeinoja niissä esiintyy. Jaoin mainokset havaitsemieni tehokeinojen pohjalta neljään luomaani kategoriaan: huumori, ääni, informaatio ja tunteet.
Kategorioiden pohjalta havaitsin oleellisia asioita, jotka tulisi huomioida ohitettavaa mainosta suunniteltaessa. Ohitettavassa mainoksessa tulisi viiden sekunnin aikana käydä selkeästi ilmi mainostettavan tuotteen tai palvelun keskeiset tiedot. Mikäli ohitettavan mainosvideon alun sisältö on monitulkintainen, saattaa mainoksen viesti jäädä katsojalle epäselväksi tai vaillinaiseksi.
Tutkimustani voivat hyödyntää viestinnän alan opiskelijat ja työntekijät, jotka ovat kiinnostuneita ohitettavien YouTube-mainosten sisällön suunnittelusta. The objective of this study was to find out what methods YouTube ads use to convey a message to the viewer in five seconds, before the ad can be skipped. I have made a synopsis of how advertisement videos are structures and presented on the YouTube platform.
My research sample consisted of fifteen YouTube advertisement videos that can be skipped. I attempted to find out what methods are used to convey the advertiser's message in five seconds. I divided the ads into four categories based on the different methods used: humour, sound, information and emotion.
I observed things that should be considered when planning an ad that can be skipped. An ad should convey in five seconds the basic information about the product or service. If the content of the ad is complicated, the message can be interpreted in the wrong way ore missed entirely.
The findings of my research can be used by communication student and employees, that are interested in planning content for YouTube ads that can be skipped.
Tutkimusaineistoni koostui viidestätoista ohitettavasta YouTube-mainoksesta. Aineistoni perusteella pyrin selvittämään, millä tavoin ne pyrkivät kertomaan viestinsä viidessä sekunnissa ja millaisia tehokeinoja niissä esiintyy. Jaoin mainokset havaitsemieni tehokeinojen pohjalta neljään luomaani kategoriaan: huumori, ääni, informaatio ja tunteet.
Kategorioiden pohjalta havaitsin oleellisia asioita, jotka tulisi huomioida ohitettavaa mainosta suunniteltaessa. Ohitettavassa mainoksessa tulisi viiden sekunnin aikana käydä selkeästi ilmi mainostettavan tuotteen tai palvelun keskeiset tiedot. Mikäli ohitettavan mainosvideon alun sisältö on monitulkintainen, saattaa mainoksen viesti jäädä katsojalle epäselväksi tai vaillinaiseksi.
Tutkimustani voivat hyödyntää viestinnän alan opiskelijat ja työntekijät, jotka ovat kiinnostuneita ohitettavien YouTube-mainosten sisällön suunnittelusta.
My research sample consisted of fifteen YouTube advertisement videos that can be skipped. I attempted to find out what methods are used to convey the advertiser's message in five seconds. I divided the ads into four categories based on the different methods used: humour, sound, information and emotion.
I observed things that should be considered when planning an ad that can be skipped. An ad should convey in five seconds the basic information about the product or service. If the content of the ad is complicated, the message can be interpreted in the wrong way ore missed entirely.
The findings of my research can be used by communication student and employees, that are interested in planning content for YouTube ads that can be skipped.