Esimiesten sisäiset viestintäkanavat
Kemppainen, Säde (2020)
Kemppainen, Säde
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002282850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002282850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden ja operatiivisten esimiesten sisäisten viestintäkanavien tutkiminen. Tutkijan omien yhteyksien vuoksi toimeksiantajayrityksen valitseminen tapahtui luonnollisesti. Tutkimuksen aihe määräytyi ensisijaisesti toimeksiantajan tarpeesta.
Tutkimus rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen tiettyä toimialaa ja ainoastaan toimihenkilöitä ja operatiivisia esimiehiä rajaten työntekijät pois. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää tutkittavan kohderyhmän näkemys nykyisestä viestintäkanavien käytöstä. Alaongelmiin kuuluivat nykyisten kanavien käyttötarkoitus, ilmenneet haasteet sekä kohderyhmän näkemys kunkin kanavan tärkeydestä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee viestintää yleisellä tasolla, sisäistä viestintää, viestinnän haasteita sekä sisäisen viestinnän kanavia. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä Surveypal -alustalle tehty puolistrukturoitu kysely. Kysely suoritettiin joulukuussa 2019 ja se lähetettiin koko kohderyhmälle. Kohderyhmään kuului 130 henkilöä. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 henkilöä, joista 27 oli toimihenkilöitä ja 23 operatiivisia esimiehiä. Kyselyn vastausprosentti oli 38,5.
Tulokset osoittivat, että tutkimuksen kohteena oleva ryhmä kokee sähköpostin tärkeimpänä viestintäkanavana ja Teamsin vähiten tärkeänä. Kasvokkain käydyistä palavereista toimialapalaverit/esimiespäivät saivat positiivisimmat palautteet. Kaiken kaikkiaan vastauksista kävi ilmi, ettei toimeksiantajayrityksessä ole tällä hetkellä sellaista tarpeeksi vahvaa yhteistä linjausta viestintäkanavien käytöstä, jota jokainen henkilö olisi sitoutunut noudattamaan.
Tutkimus rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen tiettyä toimialaa ja ainoastaan toimihenkilöitä ja operatiivisia esimiehiä rajaten työntekijät pois. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää tutkittavan kohderyhmän näkemys nykyisestä viestintäkanavien käytöstä. Alaongelmiin kuuluivat nykyisten kanavien käyttötarkoitus, ilmenneet haasteet sekä kohderyhmän näkemys kunkin kanavan tärkeydestä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee viestintää yleisellä tasolla, sisäistä viestintää, viestinnän haasteita sekä sisäisen viestinnän kanavia. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä Surveypal -alustalle tehty puolistrukturoitu kysely. Kysely suoritettiin joulukuussa 2019 ja se lähetettiin koko kohderyhmälle. Kohderyhmään kuului 130 henkilöä. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 henkilöä, joista 27 oli toimihenkilöitä ja 23 operatiivisia esimiehiä. Kyselyn vastausprosentti oli 38,5.
Tulokset osoittivat, että tutkimuksen kohteena oleva ryhmä kokee sähköpostin tärkeimpänä viestintäkanavana ja Teamsin vähiten tärkeänä. Kasvokkain käydyistä palavereista toimialapalaverit/esimiespäivät saivat positiivisimmat palautteet. Kaiken kaikkiaan vastauksista kävi ilmi, ettei toimeksiantajayrityksessä ole tällä hetkellä sellaista tarpeeksi vahvaa yhteistä linjausta viestintäkanavien käytöstä, jota jokainen henkilö olisi sitoutunut noudattamaan.