”Ei häirintää pelkällä moderoinnilla ratkaista, ongelma on paljon suurempi” : Naisten kokemuksia verkkomoninpeleissä tapahtuvasta häirinnästä ja verkkomoninpelikulttuurin kehittämisestä
Jokela, Kiia; Kuhalainen, Kaisa (2020)
Jokela, Kiia
Kuhalainen, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002272834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa naisten verkkomoninpeleissä kokeman sukupuolittuneen häirinnän kokemuksia sekä häirinnän ja sen mahdollisten haittavaikutusten käsittelykeinoja sekä aineiston perusteella kuvailla näitä ilmiöitä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mistä hyvä verkkomoninpelikulttuuri syntyy ja miten naisten mielestä verkkomoninpeleissä tapahtuvaan häirintään voisi puuttua.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä pääasiassa laadullisia menetelmiä, mutta analyysissa hyödynnettiin myös määrällisen menetelmän elementtejä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jota levitettiin erilaisilla pelaamiseen liittyvillä keskustelualustoilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analysoitavia vastauksia kertyi yhteensä 138 kappaletta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan naiset kokivat verkkomoninpelejä pelatessaan useita erilaisia sukupuolittuneen häirinnän muotoja, vaikka kaikilla ei ollutkaan yhtenäistä kokemusta siitä, mikä on häirintää. Niin ikään häirinnän ja sen haittavaikutusten käsittelyyn useimmat osasivat nimetä ainakin yhden käyttämänsä keinon. Hyvä verkkomonipelikulttuuri muodostui tulosten perusteella yhteisöllisyydestä, yhdenvertaisista lähtökohdista, positiivisesta ilmapiiristä ja peliympäristöstä, pelaamisen ilosta sekä onnistuneesta pelin sisäisestä yhteistyöstä. Häirintään puuttumisen puolestaan nähtiin kuuluvan laajasti kaikille pelikulttuuriin osallistuville.
Pelaaminen ja verkon kautta tapahtuva häirintä ovat ajankohtaisia ilmiöitä, joiden jatkotutkimukselle voi todeta olevan tarvetta. Opinnäytetyön tulosten perusteella voi sanoa, että verkkomoninpelikulttuurissa on olemassa sukupuoleen perustuvia syrjiviä rakenteita, joita tulisi purkaa tasa-arvoisempien lähtökohtien saavuttamiseksi. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kokemuksista tai tutkia voisi myös miesten kokemuksia häirinnästä verkkomoninpelialustoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä pääasiassa laadullisia menetelmiä, mutta analyysissa hyödynnettiin myös määrällisen menetelmän elementtejä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jota levitettiin erilaisilla pelaamiseen liittyvillä keskustelualustoilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analysoitavia vastauksia kertyi yhteensä 138 kappaletta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan naiset kokivat verkkomoninpelejä pelatessaan useita erilaisia sukupuolittuneen häirinnän muotoja, vaikka kaikilla ei ollutkaan yhtenäistä kokemusta siitä, mikä on häirintää. Niin ikään häirinnän ja sen haittavaikutusten käsittelyyn useimmat osasivat nimetä ainakin yhden käyttämänsä keinon. Hyvä verkkomonipelikulttuuri muodostui tulosten perusteella yhteisöllisyydestä, yhdenvertaisista lähtökohdista, positiivisesta ilmapiiristä ja peliympäristöstä, pelaamisen ilosta sekä onnistuneesta pelin sisäisestä yhteistyöstä. Häirintään puuttumisen puolestaan nähtiin kuuluvan laajasti kaikille pelikulttuuriin osallistuville.
Pelaaminen ja verkon kautta tapahtuva häirintä ovat ajankohtaisia ilmiöitä, joiden jatkotutkimukselle voi todeta olevan tarvetta. Opinnäytetyön tulosten perusteella voi sanoa, että verkkomoninpelikulttuurissa on olemassa sukupuoleen perustuvia syrjiviä rakenteita, joita tulisi purkaa tasa-arvoisempien lähtökohtien saavuttamiseksi. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kokemuksista tai tutkia voisi myös miesten kokemuksia häirinnästä verkkomoninpelialustoilla.