Demand forecast process as a part of inventory management
Sundberg, Saana (2009)
Sundberg, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112794
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tapaustutkimus teknologia yritys Teleste Oyj:stä ja sen kysynnän ennustamisprosessista. Lisäksi varaston hallintaan, joka vaikuttaa tuotteiden saatavuuten, on kiinnitetty huomiota. Tänä päivänä on tärkeää pystyä tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua, mutta samanaikaisesti myös kyetä tehostamaan yrityksen toimintaa. Kysynnän ennustaminen mahdollistaa sen, että oikeat tavarat ovat varastossa oikeaan aikaan. Tällöin lähetykset voidaan lähettää ajallaan asiakkaille ja sen lisäksi pitää fyysinen varasto minimaalisena. Kysynnän ennustaminen ei ole yksinkertainen prosessi. Tässä työssä esitellään seitsenportainen malli, jota käytetään ennustamisessa. Jotta prosessista tulisi mahdollisimman tehokas, on tärkeää tutkia ja nimetä asiat, jotka saattavat hankaloittaa ennustamista. Suurimmat ongelmat, jotka tällä hetkellä nousevat pintaan Teleste Oyj:ssä, ovat ennustusohjeiden puuttuminen ja minimaalinen tuen määrä ennustusprosessissa. Nämä heikentävät ennusteen lopputulosta ja osaltaan aiheuttavat myös motivaation laskemista ennusteen luojien keskuudessa. Koska asiakkailta toivotaan tulevaisuudessa suurempaa osallistumista ennusteiden tekemiseen, tulisi myös heitä informoida enemmän prosessin eduista. Motivaation lasku ennusteen luojien keskuudessa voidaan myös nähdä johtuvan palkitsemispolitiikan puuttumisesta. Aikaisemmin onnistuneet ennusteen luojat eivät ole välttämättä nauttineet varmoista ja tehokkaista toimituksista. Toisin sanoen tuotteiden saatavuus ei ole ollut taattu, vaikka ennuste olisikin ollut paikkansa pitävä. Näin ollen yrityksen tulisi keskittyä varaston hallintaan, jotta oikeat asiakkaat saisivat tilaamansa tuotteet. Pitävien toimitusaikojen lisäksi yritys voisi harkita myös toisenlaista palkitsemista motivaation lisäämiseksi, kuten alennuksia asiakkaille ja bonuksia myyjille.