Vammaisten lasten osallisuuden lisääminen lastenyksikkö Kielossa
Ojamäki, Jenniina; Kiekara, Heli (2020)
Ojamäki, Jenniina
Kiekara, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002032008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002032008
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sen tarkoituksena oli lisätä vammaisten lasten osallisuutta lastenyksikkö Kielossa. Vammaisten lasten osallisuus on noussut puheeksi lähivuosina. Myös lastenyksikkö Kielossa siihen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Kielossa on monenlaisia lapsia ja heidän osallisuutensa on toteutunut vaihtelevasti.
Tutkimme osallisuuden toteutumista teemahaastatteluiden avulla. Toteutimme kuusi haastattelua ja haastateltavat olivat eri ammattialojen edustajia (lähihoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi). Tarkoituksena oli laatia haastatteluista nousseiden asioiden pohjalta kehittämisehdotus osallisuuden lisäämiseksi lastenyksikkö Kieloon. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Teemahaastatteluiden tuloksissa kehittämiskohteiksi nousivat havainnointi, puhumattoman lapsen kuuleminen sekä leikin merkitys. Pidimme tärkeimpänä tuloksena leikin merkitystä vammaisen lapsen kuntoutuksessa osallisuutta lisäävänä tekijänä. Kehittämisehdotusten pohjalta moniammatillinen työyhteisö pystyy helposti kehittämään uusia toimintatapoja lapsen osallisuuden lisäämiseksi kuntoutuksessa.
Tutkimme osallisuuden toteutumista teemahaastatteluiden avulla. Toteutimme kuusi haastattelua ja haastateltavat olivat eri ammattialojen edustajia (lähihoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi). Tarkoituksena oli laatia haastatteluista nousseiden asioiden pohjalta kehittämisehdotus osallisuuden lisäämiseksi lastenyksikkö Kieloon. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Teemahaastatteluiden tuloksissa kehittämiskohteiksi nousivat havainnointi, puhumattoman lapsen kuuleminen sekä leikin merkitys. Pidimme tärkeimpänä tuloksena leikin merkitystä vammaisen lapsen kuntoutuksessa osallisuutta lisäävänä tekijänä. Kehittämisehdotusten pohjalta moniammatillinen työyhteisö pystyy helposti kehittämään uusia toimintatapoja lapsen osallisuuden lisäämiseksi kuntoutuksessa.