Product change management : CASE Mid-sized forest machine manufacturer
Rönkkö, Ville (2020)
Rönkkö, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212637
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to study change management and research prob-lems with it in the target company. The target company manufactures forest ma-chines and is situated in the middle section of the industry based on the numbers of produced machines annually. The products are sold all over the world. Differ-ent market areas have different demands on the machines which makes the prod-uct portfolio large and complex. Successful change management processes are of the utmost importance in this kind of manufacturing environment.
This thesis is a case study. The theoretical framework discusses change manage-ment (CM), product data management (PDM) and change management imple-mentation. The research material consisted of company documentation and the author’s observation in practice. Additionally, six managers of the company were interviewed.
The study showed some clear problems in the change management methods prac-ticed in the target company. Common rules and process flowcharts were not estab-lished. The target company uses argumentation approach in implementing chang-es and usually gradual implementation strategy. It was found that the key success factors for implementation of change management are change process, communi-cation and commitment which supports the theory. Additionally, a change man-agement framework was created for the company to develop a change manage-ment tool. Työn tarkoituksena oli perehtyä muutostenhallintaan ja tutkia sen puutteita kohde yrityksessä. Yritys valmistaa metsäkoneita ja kuuluu valmistusmäärillään alan keskiluokkaan. Tuoterepertuaari on kuitenkin laaja, sillä koneita myydään joka puolelle maailmaa. Erilaiset tarpeet eri markkinoilla ja erilaiset määräykset teke-vät tuoteperheestä laajan ja monimutkaisen kokonaisuuden. Muutostenhallinnan toimivuus tämänkaltaisessa valmistusympäristössä on todella tärkeää.
Työ toteutettiin tapaus tutkimuksena. Teoreettinen viitekehykseksi valittiin muu-tostenhallinta (CM), tuotetiedonhallinta (PDM) sekä muutostenhallinnan toteu-tusmallit. Tutkimusaineistona oli yrityksen dokumentaatio ja kirjoittajan tekemät käytännön havainnot. Lisäksi haastateltiin kuutta yrityksen johtavassa tehtävässä toimivaa henkilöä.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksessä on selkeitä puutteita nykyisissä muutostenhallintakäytännöissä. Yhteisestikäytettäviä sääntöjä ja prosessia ei ole laadittu. Kohdeyrityksessä käytetään argumentaatio lähestymistapaa muutoksien toteuttamisessa ja yleensä asteittaista käyttöönotto strategiaa. Tutkimus osoitti myös, että avaintekijöitä onnistuneeseen muutostenhallintaan ovat muutosproses-si, kommunikaatio sekä sitoutuminen tukien näin teoriaa. Lisäksi luotiin muutos-tenhallintarunko yrityksen käyttöön muutostenhallintatyökalun jatkojalostusta varten.
This thesis is a case study. The theoretical framework discusses change manage-ment (CM), product data management (PDM) and change management imple-mentation. The research material consisted of company documentation and the author’s observation in practice. Additionally, six managers of the company were interviewed.
The study showed some clear problems in the change management methods prac-ticed in the target company. Common rules and process flowcharts were not estab-lished. The target company uses argumentation approach in implementing chang-es and usually gradual implementation strategy. It was found that the key success factors for implementation of change management are change process, communi-cation and commitment which supports the theory. Additionally, a change man-agement framework was created for the company to develop a change manage-ment tool.
Työ toteutettiin tapaus tutkimuksena. Teoreettinen viitekehykseksi valittiin muu-tostenhallinta (CM), tuotetiedonhallinta (PDM) sekä muutostenhallinnan toteu-tusmallit. Tutkimusaineistona oli yrityksen dokumentaatio ja kirjoittajan tekemät käytännön havainnot. Lisäksi haastateltiin kuutta yrityksen johtavassa tehtävässä toimivaa henkilöä.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksessä on selkeitä puutteita nykyisissä muutostenhallintakäytännöissä. Yhteisestikäytettäviä sääntöjä ja prosessia ei ole laadittu. Kohdeyrityksessä käytetään argumentaatio lähestymistapaa muutoksien toteuttamisessa ja yleensä asteittaista käyttöönotto strategiaa. Tutkimus osoitti myös, että avaintekijöitä onnistuneeseen muutostenhallintaan ovat muutosproses-si, kommunikaatio sekä sitoutuminen tukien näin teoriaa. Lisäksi luotiin muutos-tenhallintarunko yrityksen käyttöön muutostenhallintatyökalun jatkojalostusta varten.