Työelämän ulkopuolella olevien monialainen palvelupolku ja -ohjaus : Tutkiva kehittämistyö Jyväskylän kuntouttavan työtoiminnan monialaisesta yhteistyöstä
Huttula, Katja (2019)
Huttula, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927609
Tiivistelmä
Työelämän ulkopuolella olevien palvelut ovat olleet viime aikoina muutosten alla. Palveluissa on ryhdytty painottamaan enemmän monialaista yhteistyötä. Taustalla vaikuttaa työelämän ulkopuolella olevien monialainen palvelutarve, kun työllisyyspalveluiden lisäksi tarvitaan sosiaali-, terveys-, ja kuntoutuspalveluita tukemaan pääsyä kohti työelämää.
Opinnäytetyö toteutettiin tukivana kehittämistyönä ja sen toimeksiantajina toimivat Palvelupolut kuntoon ja Komppaa! Kompensaatiokeinoista apuaskelmia työtehtäviin -kehittämishankkeet. Tutkivan kehittämistyön tarkoituksena oli asiakkaiden monialaisen palvelutarpeen ja oppimisen vaikeuksien varhaisen tunnistamisen edistäminen ja palveluohjauksen kehittäminen kuntouttavan työtoiminnan palvelupolulla Jyväskylässä. Tavoitteena oli laatia visuaalinen palvelupolkukuvaus, joka sisältää kuntouttavan työtoiminnan palvelupolun asiakasohjautumisen sekä palveluntuottajien monialaisen yhteistyön ja tiedonkulun toteutumisen sekä käytetyt asiakastietoa tuottavat lomakkeet ja työmenetelmät.
Palvelupolulta tuotettiin tietoa laadullisella tutkimusotteella ja metodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui neljä palveluntuottajaa: TE-toimisto, työllisyyspalvelut, aikuissosiaalityö ja Sovatek-säätiö, joka tuotti Jyväskylälle kuntouttavan työtoiminnan palvelua ostopalveluina. Teemahaastattelu analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Palvelupolulla haasteena näyttäytyi palveluntuottajien vaihtelevat käytännöt asiakastietoa tuottavien lomakkeiden käyttämisessä ja asiakastietojärjestelmiin merkityn tiedon sisällössä. Lisäksi kehitettävinä asioina nousi esiin yhteisten käsitteiden, toimintamallien ja vastuiden sopiminen sekä asiakkaan ohjautuminen palveluihin. Asiakasohjautumisen yhteydessä ilmeni palveluvaiheita, joissa asiakas oli vaarassa pudota palvelupolulta. Näihin palveluvaiheisiin on tärkeä jatkossa kehittää yhdessä monialaisen yhteistyön toimintamallia.
Produktiona muodostui kaavio kuntouttavan työtoiminnan palvelupolusta. Se kokoaa yhteen kehittämistyön tutkimustuloksia ja pääteemoja. Produktio on visuaalinen palvelupolkukuvaus, joka sisältää palvelupolun asiakasohjautumisen sekä palveluntuottajien monialaisen yhteistyön ja tiedonkoulun toteutumisen sekä käytetyt asiakastietoa tuottavat lomakkeet ja työmenetelmät. Services targeted at long-term unemployed have been undergoing changes recently. The services have started to focus more on a multidisciplinary co-operation. The long-term unemployed have multi-disciplinary service needs. In addition to employment services, they need social welfare, health services and rehabilitation services to support their employment aims. The thesis was carried out as a developmental research project, and it was assigned by the development projects called 'Palvelupolut kuntoon' and 'Komppaa! Kompensaatikeinoista apuaskelmia työtehtäviin'. The purpose of the research project was to promote the early identification of clients' multidisciplinary service needs and learning difficulties and to develop service guidance in the service path of work rehabilitation in the City of Jyväskylä. The goal was to develop a visual service path description that would include client guidance, multidisciplinary co-operation and information flow between the service providers, forms for collecting client information as well as working methods.
The qualitative research approach was used to produce information on the service path. Theme interviews were used as the data collection method with four service providers: TE Office, Employment Services, Adult Social Work and the Sovatek Foundation that provides work rehabilitation as a purchased service for the City of Jyväskylä. The theme interviews were analysed based on the themes emerging from the data. The service path had challenges due to the varying practices in the service providers' client information forms and in the content of the information entered into the client information systems. Other issues in need of further development were agreeing on common concepts, operating models and responsibilities between the service providers and client guidance. The client guidance had phases where the client was likely to fall off the service path. Further development a multidisciplinary co-operation model for these service phases at risk is important.
As an outcome of the thesis, a diagram of the service path for rehabilitative work was created. The diagram brings together the research results and the main themes of the development work. This visual service path description includes the clients’ service guidance and the implementation of multidisciplinary cooperation and information flow between the service providers, as well as the client information forms and working methods.
Opinnäytetyö toteutettiin tukivana kehittämistyönä ja sen toimeksiantajina toimivat Palvelupolut kuntoon ja Komppaa! Kompensaatiokeinoista apuaskelmia työtehtäviin -kehittämishankkeet. Tutkivan kehittämistyön tarkoituksena oli asiakkaiden monialaisen palvelutarpeen ja oppimisen vaikeuksien varhaisen tunnistamisen edistäminen ja palveluohjauksen kehittäminen kuntouttavan työtoiminnan palvelupolulla Jyväskylässä. Tavoitteena oli laatia visuaalinen palvelupolkukuvaus, joka sisältää kuntouttavan työtoiminnan palvelupolun asiakasohjautumisen sekä palveluntuottajien monialaisen yhteistyön ja tiedonkulun toteutumisen sekä käytetyt asiakastietoa tuottavat lomakkeet ja työmenetelmät.
Palvelupolulta tuotettiin tietoa laadullisella tutkimusotteella ja metodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui neljä palveluntuottajaa: TE-toimisto, työllisyyspalvelut, aikuissosiaalityö ja Sovatek-säätiö, joka tuotti Jyväskylälle kuntouttavan työtoiminnan palvelua ostopalveluina. Teemahaastattelu analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Palvelupolulla haasteena näyttäytyi palveluntuottajien vaihtelevat käytännöt asiakastietoa tuottavien lomakkeiden käyttämisessä ja asiakastietojärjestelmiin merkityn tiedon sisällössä. Lisäksi kehitettävinä asioina nousi esiin yhteisten käsitteiden, toimintamallien ja vastuiden sopiminen sekä asiakkaan ohjautuminen palveluihin. Asiakasohjautumisen yhteydessä ilmeni palveluvaiheita, joissa asiakas oli vaarassa pudota palvelupolulta. Näihin palveluvaiheisiin on tärkeä jatkossa kehittää yhdessä monialaisen yhteistyön toimintamallia.
Produktiona muodostui kaavio kuntouttavan työtoiminnan palvelupolusta. Se kokoaa yhteen kehittämistyön tutkimustuloksia ja pääteemoja. Produktio on visuaalinen palvelupolkukuvaus, joka sisältää palvelupolun asiakasohjautumisen sekä palveluntuottajien monialaisen yhteistyön ja tiedonkoulun toteutumisen sekä käytetyt asiakastietoa tuottavat lomakkeet ja työmenetelmät.
The qualitative research approach was used to produce information on the service path. Theme interviews were used as the data collection method with four service providers: TE Office, Employment Services, Adult Social Work and the Sovatek Foundation that provides work rehabilitation as a purchased service for the City of Jyväskylä. The theme interviews were analysed based on the themes emerging from the data. The service path had challenges due to the varying practices in the service providers' client information forms and in the content of the information entered into the client information systems. Other issues in need of further development were agreeing on common concepts, operating models and responsibilities between the service providers and client guidance. The client guidance had phases where the client was likely to fall off the service path. Further development a multidisciplinary co-operation model for these service phases at risk is important.
As an outcome of the thesis, a diagram of the service path for rehabilitative work was created. The diagram brings together the research results and the main themes of the development work. This visual service path description includes the clients’ service guidance and the implementation of multidisciplinary cooperation and information flow between the service providers, as well as the client information forms and working methods.