Ohjeistus visuaalisen ilmeen luomiseen : Kauneushoitola Saija Kuki
Tuominen, Asta (2011)
Tuominen, Asta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Kauneushoitola Saija Kuki nimiselle yksityisyritykselle yhtenäinen yritysilme. Päätavoitteena oli luoda yrityksen imagoa ja arvoa kuvaava visuaalinen linja, joka erottuu edukseen alan muista kilpailijoista.
Kauneushoitola Saija Kukille suunniteltu visuaalinen ilme tiivistyi graafiseksi ohjeistoksi. Opinnäytetyön liitteenä olevasta graafisesta ohjeistosta löytyvät kaikki tehdyt valinnat ja suuntaukset, joiden avulla yrityksen on jatkossa helppo toteuttaa valittua linjaa.
Yritykselle suunniteltiin yhtenäiset painotuotteet sekä visuaaliseen linjaan sopivat Internet- ja Facebook-sivut. Yritystä myös opastettiin jatkossa kirjoittamaan toimivampia mainos-tekstejä. Ohjeisto sisältää myös kaikki taustalla vaikuttavat osatekijät, kuten typografian ja värimääritykset.
Pohjana suunnittelulle käytettiin markkinointiviestinnän teoriaa ja sen vaikutusta visuaalisen ilmeen suunnittelussa. Työssä tutustuttiin myös tarkemmin graafiseen suunnitteluun, visuaaliseen markkinointiin sekä tekstin tuottamiseen.
Kirjallisuuden ja tarkan kilpailija-analyysin pohjalta työhön jäsenneltiin havaintojen pohjalta tehdyt linjaukset sekä ratkaisut ja käytännön työvaiheet. Käsitellyt aihealueet pyrittiin jaottelemaan mahdollisimman selkeästi, jotta niiden kehitys ja seuranta olisi helpompaa.
Kauneushoitola Saija Kukille suunniteltu visuaalinen ilme tiivistyi graafiseksi ohjeistoksi. Opinnäytetyön liitteenä olevasta graafisesta ohjeistosta löytyvät kaikki tehdyt valinnat ja suuntaukset, joiden avulla yrityksen on jatkossa helppo toteuttaa valittua linjaa.
Yritykselle suunniteltiin yhtenäiset painotuotteet sekä visuaaliseen linjaan sopivat Internet- ja Facebook-sivut. Yritystä myös opastettiin jatkossa kirjoittamaan toimivampia mainos-tekstejä. Ohjeisto sisältää myös kaikki taustalla vaikuttavat osatekijät, kuten typografian ja värimääritykset.
Pohjana suunnittelulle käytettiin markkinointiviestinnän teoriaa ja sen vaikutusta visuaalisen ilmeen suunnittelussa. Työssä tutustuttiin myös tarkemmin graafiseen suunnitteluun, visuaaliseen markkinointiin sekä tekstin tuottamiseen.
Kirjallisuuden ja tarkan kilpailija-analyysin pohjalta työhön jäsenneltiin havaintojen pohjalta tehdyt linjaukset sekä ratkaisut ja käytännön työvaiheet. Käsitellyt aihealueet pyrittiin jaottelemaan mahdollisimman selkeästi, jotta niiden kehitys ja seuranta olisi helpompaa.