ISPS-koden; Åsikter om skyddskraven på finska fartyg och deras inverkan på arbetsbördan
Räihä, Patrik (2011)
Räihä, Patrik
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611055
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar Internationell Ship and Port facility Security (ISPS) kodens inverkan på besättningens arbetsbörda och vad besättningen i allmänhet anser om ISPS koden. ISPS koden intresserar mig p.g.a. alla diskussioner runt ämnet och för att jag personligen kände mycket dåligt till ISPS koden innan jag börja skriva examensarbetet.
Mitt arbete grundar sig på en enkät på 37 frågor som jag skickat ut elektroniskt till 14 fartyg. Frågorna har endast skickats ut till personer som har sjöfartsskolning. Frågorna är i stort sätt uppbyggda efter två huvudrubriker, ”vad besättningen i allmänhet anser om ISPS koden” och ”arbetsbördan”. Jag har analyserat svaren och jämfört dem med vad ISPS koden har skrivet om motsvarande sak. Mitt syfte med detta arbete är också att hitta orsaken till varför vissa ser så kritiskt på ISPS koden. Ur svaren kan man dock även se att alla inte är negativt inställda till den, utan att det också finns en positiv inställning. I arbetet har jag också behandlat den finansiella aspekten och om vad som skrivs om koden i den sociala median.
Angående inställningen till koden kom jag i min undersökning fram till att passagerarfartygens besättning har positivare inställning till ISPS koden än lastfartygens.
Angående kodens inverkan på arbetsbördan kom jag i min undersökning fram till att lastfartygens besättning anser att den har tydligt ökat på deras arbetsbörda. The thesis is about International Ship and Port facility Security (ISPS) code´s impact on the crews’ workload and what the crews’ overall opinion on the ISPS code is. The ISPS code interests me because of the discussions around the topic and because I personally knew very little about the ISPS code before I started to write the thesis.
The thesis is built on a survey with 37 questions which were sent out electronically to 14 ships. The questions have only been sent to persons with sailor education. The questions are by large constructed after two main headings; “The crews’ opinion in general about the ISPS code” and “impact on workload”. I have analyzed the survey’s answers and compared them with what is written in the ISPS code about similar issues. My intension with this thesis is also to find a reason why some are critical to the ISPS code. Through the answers you can though see that not everybody has a negative attitude to it, and that there is also a quite positive attitude towards it. In the thesis I have also brought up some financial aspect, and what has been written about the code in social medias.
Concerning the attitude to the code, I came up with throughout my survey that passenger ships’ crews have a more positive attitude to the ISPS code than cargo ships’ crews have.
Concerning the codes impact on the workload, I came up with throughout my survey that cargo ships crew think that it has increased clearly.
Mitt arbete grundar sig på en enkät på 37 frågor som jag skickat ut elektroniskt till 14 fartyg. Frågorna har endast skickats ut till personer som har sjöfartsskolning. Frågorna är i stort sätt uppbyggda efter två huvudrubriker, ”vad besättningen i allmänhet anser om ISPS koden” och ”arbetsbördan”. Jag har analyserat svaren och jämfört dem med vad ISPS koden har skrivet om motsvarande sak. Mitt syfte med detta arbete är också att hitta orsaken till varför vissa ser så kritiskt på ISPS koden. Ur svaren kan man dock även se att alla inte är negativt inställda till den, utan att det också finns en positiv inställning. I arbetet har jag också behandlat den finansiella aspekten och om vad som skrivs om koden i den sociala median.
Angående inställningen till koden kom jag i min undersökning fram till att passagerarfartygens besättning har positivare inställning till ISPS koden än lastfartygens.
Angående kodens inverkan på arbetsbördan kom jag i min undersökning fram till att lastfartygens besättning anser att den har tydligt ökat på deras arbetsbörda.
The thesis is built on a survey with 37 questions which were sent out electronically to 14 ships. The questions have only been sent to persons with sailor education. The questions are by large constructed after two main headings; “The crews’ opinion in general about the ISPS code” and “impact on workload”. I have analyzed the survey’s answers and compared them with what is written in the ISPS code about similar issues. My intension with this thesis is also to find a reason why some are critical to the ISPS code. Through the answers you can though see that not everybody has a negative attitude to it, and that there is also a quite positive attitude towards it. In the thesis I have also brought up some financial aspect, and what has been written about the code in social medias.
Concerning the attitude to the code, I came up with throughout my survey that passenger ships’ crews have a more positive attitude to the ISPS code than cargo ships’ crews have.
Concerning the codes impact on the workload, I came up with throughout my survey that cargo ships crew think that it has increased clearly.