Polttoaineenkulutuksen laskenta OBD2-tietojen avulla
Pöllänen, Jonne (2011)
Pöllänen, Jonne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249320
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Aplicomille. Aplicom on suomalainen yritys, joka toimii Äänekoskella. Aplicom valmistaa telematiikkalaitteita ajoneuvoympäristöön. Työn tavoitteena oli tutkia auton viestiliikennettä OBD-portin kautta. Tässä tapauksessa tutkittiin viestit, joilla saatiin akun jännite-, polttoaineenkulutus-, moottorin kierrosluku- ja auton nopeustieto autolta. Sen lisäksi tehtiin teoreettista vertailua Bluetooth-linkeistä, joilla voidaan muodostaa langaton yhteys, ja selvitettiin mitä auton Bluetooth-yhteyteen tarvitaan.
Käytössä oli Volkswagen Scirocco vm. 2009, joka on Kajaanin ammattikorkeakoulun CarLab-tiloissa. Autossa on kolme CAN-väylää ja OBD2-järjestelmä. CAN on digitaalinen sarjaliikenneväylärakenne, jonka Robert Bosch Gmbh -yhtiö esitteli vuonna 1986. OBD2 toimii uusien autojen diagnostiikkajärjestelmänä, jonka protokollia on viisi. OBD2 PID:t ovat koodeja, joita käytettiin tietojen kyselyssä. Työnantajan pyynnöstä tehtiin kolmen langattomaan tiedonsiirtoon tarkoitettujen Bluetooth-linkkien teoreettista vertailua. Työn koodin suunnittelussa oli pohjana Repeat-ohjelman koodi. Polttoaineenkulutuksen laskennassa tärkeässä osassa ovat lambda-anturit eli happitunnistimet. Lopuksi polttoaineenkulutuslaskennan mittaustulokset analysoidaan kuvaajien ja korrelaatio-arvojen pohjalta.
Tarvittavien viestien selvitys onnistui Repeat- ja CANHacker-ohjelmien avulla. Polttoaineenkulutuksen laskentaan käytettiin kaavaa, johon tarvittiin auton viestit: imusarjan paine (intake manifold absolute pressure), sisäänottolämpötila (intake absolute temperature), moottorin kierrosluku (engine RPM) ja auton nopeus (vehicle speed). Tietojen kysely ja polttoaineenkulutuksen laskenta autolta onnistui, ja mittaustulokset näyttivät yhteneväisiltä auton näyttämän kulutuksen kanssa. Auton kiihdytyksen aikana näkyi polttoaineenkulutuksen suurempi eroavaisuus, joka johtui käytetystä laskentakaavasta. Työssä vaaditut tavoitteet saavutettiin, joten työ onnistui kaikilta osin.
Käytössä oli Volkswagen Scirocco vm. 2009, joka on Kajaanin ammattikorkeakoulun CarLab-tiloissa. Autossa on kolme CAN-väylää ja OBD2-järjestelmä. CAN on digitaalinen sarjaliikenneväylärakenne, jonka Robert Bosch Gmbh -yhtiö esitteli vuonna 1986. OBD2 toimii uusien autojen diagnostiikkajärjestelmänä, jonka protokollia on viisi. OBD2 PID:t ovat koodeja, joita käytettiin tietojen kyselyssä. Työnantajan pyynnöstä tehtiin kolmen langattomaan tiedonsiirtoon tarkoitettujen Bluetooth-linkkien teoreettista vertailua. Työn koodin suunnittelussa oli pohjana Repeat-ohjelman koodi. Polttoaineenkulutuksen laskennassa tärkeässä osassa ovat lambda-anturit eli happitunnistimet. Lopuksi polttoaineenkulutuslaskennan mittaustulokset analysoidaan kuvaajien ja korrelaatio-arvojen pohjalta.
Tarvittavien viestien selvitys onnistui Repeat- ja CANHacker-ohjelmien avulla. Polttoaineenkulutuksen laskentaan käytettiin kaavaa, johon tarvittiin auton viestit: imusarjan paine (intake manifold absolute pressure), sisäänottolämpötila (intake absolute temperature), moottorin kierrosluku (engine RPM) ja auton nopeus (vehicle speed). Tietojen kysely ja polttoaineenkulutuksen laskenta autolta onnistui, ja mittaustulokset näyttivät yhteneväisiltä auton näyttämän kulutuksen kanssa. Auton kiihdytyksen aikana näkyi polttoaineenkulutuksen suurempi eroavaisuus, joka johtui käytetystä laskentakaavasta. Työssä vaaditut tavoitteet saavutettiin, joten työ onnistui kaikilta osin.