Mobile phone customization work development and improvement
Erkkilä, Jarkko (2011)
Erkkilä, Jarkko
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Marketing Product Managerin (MPM) työhön liittyviä ongelmakohtia ja kehittää työtapoja sekä prosesseja toimivammiksi. Parannusehdotusten
tarkoituksena on poistaa suurimmat ongelmakohdat, mukauttaa prosesseja, työkaluja ja ongelmatilanteita. Työ on rajattu käsittämään ainoastaan MPM:n työtehtäviä varianttityön
kannalta katsoen. Varianttityö tarkoittaa puhelimien kustomointia asiakkaille heidän tarpeitaan vastaavaksi. Kysely suoritettiin Euroopassa sijaitsevien myyntiyhtiöiden henkilöille. Tieto tutkimusta varten kerättiin kyselylomakkeella yhtiön intranetsivustolla.
Varianttityö on tärkeä osa Nokian tuotevalikoimasuunnittelua. Se on myös osaltaan loistava kilpailuetu, koska kilpailevilla matkapuhelinvalmistajilla ei ole vastaavaa palvelua samassa
mittakaavassa tarjolla, kuin millä Nokia pystyy kustomointeja toteuttamaan. Tästä syystä MPM:t ovat avainasemassa, koska he toimivat asiakasrajapinnassa ja tiiviissä yhteistyössä
asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin hyvä käsitys MPM:n työn ongelmakohdista. Kustomointityökalujen suuri määrä ja komunikointi eri sidosryhmien kanssa todettiin suurimmaksi pullonkaulaksi. Tulosten pohjalta kriittisimpiin osa-alueisiin tehdään parannusehdotuksia ja pyritään mukauttamaan prosessit ja työkalut paremmin toimiviksi. Kustomintityökaluja on kehitetty paljon työn kuluessa, mutta siirtymävaiheen aika ne eivät ole vielä vähentäneet työkalujen määrää. Uusien työkalujen mukanaan tuomat paranukset ovat vielä tutkimatta, joten työtä voisi jatkaa tästä näkökulmasta.
tarkoituksena on poistaa suurimmat ongelmakohdat, mukauttaa prosesseja, työkaluja ja ongelmatilanteita. Työ on rajattu käsittämään ainoastaan MPM:n työtehtäviä varianttityön
kannalta katsoen. Varianttityö tarkoittaa puhelimien kustomointia asiakkaille heidän tarpeitaan vastaavaksi. Kysely suoritettiin Euroopassa sijaitsevien myyntiyhtiöiden henkilöille. Tieto tutkimusta varten kerättiin kyselylomakkeella yhtiön intranetsivustolla.
Varianttityö on tärkeä osa Nokian tuotevalikoimasuunnittelua. Se on myös osaltaan loistava kilpailuetu, koska kilpailevilla matkapuhelinvalmistajilla ei ole vastaavaa palvelua samassa
mittakaavassa tarjolla, kuin millä Nokia pystyy kustomointeja toteuttamaan. Tästä syystä MPM:t ovat avainasemassa, koska he toimivat asiakasrajapinnassa ja tiiviissä yhteistyössä
asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin hyvä käsitys MPM:n työn ongelmakohdista. Kustomointityökalujen suuri määrä ja komunikointi eri sidosryhmien kanssa todettiin suurimmaksi pullonkaulaksi. Tulosten pohjalta kriittisimpiin osa-alueisiin tehdään parannusehdotuksia ja pyritään mukauttamaan prosessit ja työkalut paremmin toimiviksi. Kustomintityökaluja on kehitetty paljon työn kuluessa, mutta siirtymävaiheen aika ne eivät ole vielä vähentäneet työkalujen määrää. Uusien työkalujen mukanaan tuomat paranukset ovat vielä tutkimatta, joten työtä voisi jatkaa tästä näkökulmasta.