Markkinointitapahtuman järjestäminen Pihlavan ikkuna Oy:lle
Ukkonen, Anu (2009)
Ukkonen, Anu
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273308
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Pihlavan Ikkuna Oy:lle markkinointitapahtuma. Tapahtuma järjestettiin lauantaina 8.3.2008 Lempäälän Ideaparkissa, jossa yrityksellä on jatkuva myyntinäyttely. Tapahtuman tarkoituksena oli saattaa yrityksen Ideaparkissa sijaitseva osasto ihmisten tietoisuuteen, sekä samalla parantaa Pihlan imagoa ja brandia tapahtumamarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii tapahtumamarkkinointi sekä brandin merkitys yritystoiminnassa. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään toimintaympäristö sekä yritys, jolle tapahtuma toteutetaan. Työssä kuvataan tapahtuman järjestämisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen ja jälkitoimiin.
Pihlan naistenpäivänä 2008 yrityksen osastolla Ideaparkissa kävi arviolta n. 130 henkilöä, joka on moninkertainen normaaliin päivittäiseen kävijämäärään. Tapahtuman tähtivieraana oli sisustussuunnittelija Marko Paananen, joka luennoi sisustuksesta. Luentojen yhtenä näkökulmana oli ikkunoiden ja ovien merkitys sisustamisessa.
Tapahtuma järjestelyineen oli erittäin onnistunut ja sen pääasialliset tavoitteet saavutettiin. Lisäksi paikalla olleet myyjät saivat tapahtumapäivänä konkreettisia asiakaskontakteja ja sovittuja asiakaskäyntejä seuraaville viikoille. Sekä vierailta että yrityksen henkilöstöltä saatu palaute oli poikkeuksetta positiivista. Tapahtuman markkinointiin olisi voinut panostaa vielä enemmän ja käyttää erilaisia markkinointikanavia monipuolisemmin. Näillä toimilla olisi voitu nostaa tapahtuman kävijämäärää.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii tapahtumamarkkinointi sekä brandin merkitys yritystoiminnassa. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään toimintaympäristö sekä yritys, jolle tapahtuma toteutetaan. Työssä kuvataan tapahtuman järjestämisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen ja jälkitoimiin.
Pihlan naistenpäivänä 2008 yrityksen osastolla Ideaparkissa kävi arviolta n. 130 henkilöä, joka on moninkertainen normaaliin päivittäiseen kävijämäärään. Tapahtuman tähtivieraana oli sisustussuunnittelija Marko Paananen, joka luennoi sisustuksesta. Luentojen yhtenä näkökulmana oli ikkunoiden ja ovien merkitys sisustamisessa.
Tapahtuma järjestelyineen oli erittäin onnistunut ja sen pääasialliset tavoitteet saavutettiin. Lisäksi paikalla olleet myyjät saivat tapahtumapäivänä konkreettisia asiakaskontakteja ja sovittuja asiakaskäyntejä seuraaville viikoille. Sekä vierailta että yrityksen henkilöstöltä saatu palaute oli poikkeuksetta positiivista. Tapahtuman markkinointiin olisi voinut panostaa vielä enemmän ja käyttää erilaisia markkinointikanavia monipuolisemmin. Näillä toimilla olisi voitu nostaa tapahtuman kävijämäärää.