Tax free -ostosten määrän vaikutus tullin toimintaan
Taipale, Heini (2011)
Taipale, Heini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tax free -ostosten määrän kasvun vaikutuksia tullin toimintaan. Tutkimuksen kohteina olivat Imatran rajanylitys-paikka sekä Nuijamaan rajanylityspaikka. Opinnäytetyön tutkimusongelmana selvitettiin, miten tax free ostosten määrän lisääntyminen vaikuttaa tullin toimintaan. Opinnäytetyöhön kuului myös kolme tutkimuskysymystä. Miten tax free -ostosten määrä on kehittynyt/muuttunut Imatran ja Nuijamaan rajanylityspaikoissa viimeisten kahden vuoden aikana? Miten tax free ostosten määrän kasvu työllistää tullin henkilökuntaa? Kuinka tullin toimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa, jotta pystytään vastaamaan kasvavaan tax free -asiakkaiden määrään?
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen tullijärjestelmää, verovapaata matkailijamyyntiä eli tax free myyntiä, ostosmatkailua Suomessa sekä Global Blue Finland Oy:n toimintaa. Lähteinä käytettiin ammattikirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä lehtiartikkeleita. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin Imatran tullissa venäjän tulkin avustuksella. Haastatteluun pyydettiin yhteensä kymmenen venäläistä asiakasta, ja he vastasivat suullisesti laadullisen haastattelun viiteen kysymykseen. Tutkimuksen sisältöön kuuluu myös yhtenä osana Imatran sekä Nuijamaan verotuspuolen vastaavien haastattelut.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen tullijärjestelmää, verovapaata matkailijamyyntiä eli tax free myyntiä, ostosmatkailua Suomessa sekä Global Blue Finland Oy:n toimintaa. Lähteinä käytettiin ammattikirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä lehtiartikkeleita. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin Imatran tullissa venäjän tulkin avustuksella. Haastatteluun pyydettiin yhteensä kymmenen venäläistä asiakasta, ja he vastasivat suullisesti laadullisen haastattelun viiteen kysymykseen. Tutkimuksen sisältöön kuuluu myös yhtenä osana Imatran sekä Nuijamaan verotuspuolen vastaavien haastattelut.