Asiakaslähtöisyys hoitotyön päätöksenteossa : kirjallisuuskatsaus
Auvinen, Senja; Haavisto, Henni (2009)
Auvinen, Senja
Haavisto, Henni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tieteelliseen tutkimusnäyttöön perustuen mitkä asiakaslähtöisyyden piirteet toteutuvat hoitotyön päätöksenteossa. Opinnäytetyö on osa "asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa"- projektia. Projekti perustettiin asiakaslähtöisen osaamisen varmistamiseksi, sillä siinä on havaittu puutteita.
Menetelmänä työn tekemisessä käytimme soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Katsauksen aineisto muodostui kahdestatoista englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla deduktiivisesti.
Tutkimusten mukaan asiakaslähtöinen hoitotyön päätöksenteko edellyttää potilaan ja hoitohenkilökunnan välistä kattavaa ja ymmärrettävää informaationantoa, potilaan yksilöllistä kohtaamista sekä henkilöiden välistä hyvää luottamussuhdetta. Informaationannon tulisi lähteä potilaan tarpeista. Hyvin informoidut potilaat olivat aktiivisempia päätöksentekijöitä. Potilaat olisivat kuitenkin toivoneet lisää kirjallista informaatiota. Tutkimuksista kävi ilmi potilaiden haluavan itse saada päättää omaa hoitoaan koskevan päätöksenteon laajuus. Tutkimuksista selvisi, että tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Jotkut potilaat eivät mielestään saaneet osallistua tarpeeksi ja jotkut potilaat taas tunsivat saavansa liikaa vastuuta päätöksentekoon. Suhteet hoitavaan henkilökuntaan olivat merkittävässä roolissa potilaiden tehdessä hoitoaan koskevia päätöksiä. Vuorovaikutussuhteiden ollessa hyvät potilaat osallistuivat aktiivisemmin hoitoaan koskevaan päätöksentekoon ja saivat tunteen oman elämänsä hallinnasta.
Jatkossa olisi tärkeää kannustaa ja rohkaista potilaita aktiivisemman päätöksentekoroolin omaksumiseen, sillä tämä lisää potilastyytyväisyyttä. Kehittämishaasteeksi asiakaslähtöisemmälle hoitotyölle ja päätöksenteolle ehdotamme potilaiden yksilöllisempää huomiointia koko hoitoprosessin ajan. Hoitohenkilökunnan olisi hyvä tunnistaa ne potilaat, jotka tarvitsevat enemmän tukea ja informaatiota kyetäkseen osallistumaan omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon täysipainoisesti.
Menetelmänä työn tekemisessä käytimme soveltaen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Katsauksen aineisto muodostui kahdestatoista englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla deduktiivisesti.
Tutkimusten mukaan asiakaslähtöinen hoitotyön päätöksenteko edellyttää potilaan ja hoitohenkilökunnan välistä kattavaa ja ymmärrettävää informaationantoa, potilaan yksilöllistä kohtaamista sekä henkilöiden välistä hyvää luottamussuhdetta. Informaationannon tulisi lähteä potilaan tarpeista. Hyvin informoidut potilaat olivat aktiivisempia päätöksentekijöitä. Potilaat olisivat kuitenkin toivoneet lisää kirjallista informaatiota. Tutkimuksista kävi ilmi potilaiden haluavan itse saada päättää omaa hoitoaan koskevan päätöksenteon laajuus. Tutkimuksista selvisi, että tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Jotkut potilaat eivät mielestään saaneet osallistua tarpeeksi ja jotkut potilaat taas tunsivat saavansa liikaa vastuuta päätöksentekoon. Suhteet hoitavaan henkilökuntaan olivat merkittävässä roolissa potilaiden tehdessä hoitoaan koskevia päätöksiä. Vuorovaikutussuhteiden ollessa hyvät potilaat osallistuivat aktiivisemmin hoitoaan koskevaan päätöksentekoon ja saivat tunteen oman elämänsä hallinnasta.
Jatkossa olisi tärkeää kannustaa ja rohkaista potilaita aktiivisemman päätöksentekoroolin omaksumiseen, sillä tämä lisää potilastyytyväisyyttä. Kehittämishaasteeksi asiakaslähtöisemmälle hoitotyölle ja päätöksenteolle ehdotamme potilaiden yksilöllisempää huomiointia koko hoitoprosessin ajan. Hoitohenkilökunnan olisi hyvä tunnistaa ne potilaat, jotka tarvitsevat enemmän tukea ja informaatiota kyetäkseen osallistumaan omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon täysipainoisesti.