VR asiakaspalvelukeskuksen sisäisen tiedottamisen kehittäminen
Väike, Johanna (2011)
Väike, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää VR Asiakaspalvelukeskuksen viestinnän laatua ja sen parantamismahdollisuuksia henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantaja oli VR-Yhtymä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköpostitse toimitetun kyselomakkeen avulla. Kohdejoukkoon kuuluivat VR Asiakaspalvelukeskuksen kaikki työntekijät sekä maakunnissa rautatieasemilla toimivat myyntivirkailijat, jotka osallistuvat Asiakaspalvelukeskuksen työhön oman päätyönsä ohella. Vastaajia oli yhteensä 57. Vastausprosentiksi muodostui 45 %.
Tutkimuksen mukaan tiedottamisen nopeus ja avoimuus nousivat tärkeimmiksi asioiksi sisäisessä tiedottamisessa. Esimieheltä odotetaan ajantasaista tietoa muutoksista heti kun asioista tiedetään. Hyvä, selkeä ja ajantasainen viestintä on kunnioitusta työkavereita ja koko työyhteisöä kohtaan. Tutkimuksen mukaan sähköposti tulee säilyttää viestintäkanavana, mutta sen rinnalle tulisi kehittää uusia nopeita tiedotuskanavia.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää VR:lle keväällä 2011 perustettavan Operaatiokeskuksen perustamisessa. Uusi Operaatiokeskus tulee olemaan eräänlainen kuljetustoiminnan hermokeskus, ikään kuin junaliikenteen lennonjohto, jossa hoidetaan matkustaja- ja tavaraliikenteen kuljetuksia rautateillä kaikissa tilanteissa. Operaatiokeskuksen tarkoituksena on koota yhteen kuljetusten päivittäisestä sujumisesta vastaavat osapuolet ja pitää asiakaspalvelu koko ajan tilanteen tasalla VR:llä tapahtuvista asioista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköpostitse toimitetun kyselomakkeen avulla. Kohdejoukkoon kuuluivat VR Asiakaspalvelukeskuksen kaikki työntekijät sekä maakunnissa rautatieasemilla toimivat myyntivirkailijat, jotka osallistuvat Asiakaspalvelukeskuksen työhön oman päätyönsä ohella. Vastaajia oli yhteensä 57. Vastausprosentiksi muodostui 45 %.
Tutkimuksen mukaan tiedottamisen nopeus ja avoimuus nousivat tärkeimmiksi asioiksi sisäisessä tiedottamisessa. Esimieheltä odotetaan ajantasaista tietoa muutoksista heti kun asioista tiedetään. Hyvä, selkeä ja ajantasainen viestintä on kunnioitusta työkavereita ja koko työyhteisöä kohtaan. Tutkimuksen mukaan sähköposti tulee säilyttää viestintäkanavana, mutta sen rinnalle tulisi kehittää uusia nopeita tiedotuskanavia.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää VR:lle keväällä 2011 perustettavan Operaatiokeskuksen perustamisessa. Uusi Operaatiokeskus tulee olemaan eräänlainen kuljetustoiminnan hermokeskus, ikään kuin junaliikenteen lennonjohto, jossa hoidetaan matkustaja- ja tavaraliikenteen kuljetuksia rautateillä kaikissa tilanteissa. Operaatiokeskuksen tarkoituksena on koota yhteen kuljetusten päivittäisestä sujumisesta vastaavat osapuolet ja pitää asiakaspalvelu koko ajan tilanteen tasalla VR:llä tapahtuvista asioista.