Maatilojen valmiudet sähköiseen taloushallintoon : Case: ProAgria Etelä-Pohjanmaa
Honkaniemi, Suvi (2011)
Honkaniemi, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311962
Tiivistelmä
Taloushallinto -termi kattaa yrityksen rahaprosessin vaiheet tavaroiden tilauksesta myyntien laskutukseen sekä näistä aiheutuviin tilikirjauksiin ja rahan siirtoihin. Prosessin keskiössä on lakisääteinen kirjanpito. Taloushallinto voidaan jakaa eri osaprosesseihin termin hahmottamiseksi. Osaprosesseja ovat esim.: ostolasku-, myyntilasku-, matka- ja kululaskuprosessit, maksuliikenne ja kassanhallinta, käyttöomaisuuskirjanpito, pääkirjanpito, raportointi, arkistointi ja kontrollointi.
Maatilojen taloushallinto on monesti suppeampaa kuin suurissa yrityksissä, vaikka rahaliikenteen volyymi voikin olla suurta. Laki vaati maatiloilta vain yhdenkertaisen kirjanpidon. Monesti maatilojen kirjanpito on ulkoistettu tilitoimistoille, joihin toimitetaan ostojen ja myyntien tiedot paperisessa muodossa.
Sähköinen taloushallinto on perinteisen taloushallinnon toteuttamista ilman paperilla olevaa tietoa. Laskuttaminen ja laskujen vastaanotto hoituvat sähköisesti. Arkistot ovat sähköisiä samoin kuin kirjanpito. Ainoastaan lakisääteinen tasekirja on tulostettava paperille. Nykyään myös viranomaisilmoitukset ja maatalouden tukihakemukset voidaan tehdä sähköisesti. Sähköistä taloushallintoa voitaisiin sanoa myös automaattiseksi.
Tarvetta sähköiselle asioiden hoitamiselle on. Sähköinen, automaattinen taloushallinto mahdollistaa töiden uudelleen järjestelyn ajasta ja paikasta riippumatta, tehostaa taloushallintoa ja alentaa kustannuksia sekä säästää luontoa. Tilitoimistojen ammattilaiset voisivat keskittyä asiakkaidensa neuvomiseen yritystoiminnan kehittämiseksi.
Kyselyyn vastanneilla 113 maatilalla näyttää olevan kohtalaisen hyvät tiedot säh-köisestä taloushallinnosta ja sen tuomista muutoksista. Tietotekniset valmiudet ovat hyvät kuten myös käyttäjien omat taidot. Kuitenkin epävarmuus ja ennakko-luulot sähköisesti hoidettavaa taloushallintoa kohtaan hidastaa sähköisen talous-hallinnon ja sähköisten laskujen laajempaa leviämistä.
Maatilojen taloushallinto on monesti suppeampaa kuin suurissa yrityksissä, vaikka rahaliikenteen volyymi voikin olla suurta. Laki vaati maatiloilta vain yhdenkertaisen kirjanpidon. Monesti maatilojen kirjanpito on ulkoistettu tilitoimistoille, joihin toimitetaan ostojen ja myyntien tiedot paperisessa muodossa.
Sähköinen taloushallinto on perinteisen taloushallinnon toteuttamista ilman paperilla olevaa tietoa. Laskuttaminen ja laskujen vastaanotto hoituvat sähköisesti. Arkistot ovat sähköisiä samoin kuin kirjanpito. Ainoastaan lakisääteinen tasekirja on tulostettava paperille. Nykyään myös viranomaisilmoitukset ja maatalouden tukihakemukset voidaan tehdä sähköisesti. Sähköistä taloushallintoa voitaisiin sanoa myös automaattiseksi.
Tarvetta sähköiselle asioiden hoitamiselle on. Sähköinen, automaattinen taloushallinto mahdollistaa töiden uudelleen järjestelyn ajasta ja paikasta riippumatta, tehostaa taloushallintoa ja alentaa kustannuksia sekä säästää luontoa. Tilitoimistojen ammattilaiset voisivat keskittyä asiakkaidensa neuvomiseen yritystoiminnan kehittämiseksi.
Kyselyyn vastanneilla 113 maatilalla näyttää olevan kohtalaisen hyvät tiedot säh-köisestä taloushallinnosta ja sen tuomista muutoksista. Tietotekniset valmiudet ovat hyvät kuten myös käyttäjien omat taidot. Kuitenkin epävarmuus ja ennakko-luulot sähköisesti hoidettavaa taloushallintoa kohtaan hidastaa sähköisen talous-hallinnon ja sähköisten laskujen laajempaa leviämistä.