Alkuopetuksen opettajien näkemyksiä kielisuihkutoiminnasta varhaiskasvatuksessa
Halme, Auri; Koivisto, Laura (2020)
Halme, Auri
Koivisto, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja koota kielisuihkua toteuttavien alakoulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia toiminnasta. Selvityksessä pyrittiin kartoittamaan näkemyksiä toiminnasta lapsen kielellisen kehityksen näkökulmasta ja kokoamaan ideoita toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa toiminnan kehittäminen saatujen tulosten pohjalta.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, ja aineiston keruuseen käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat koostuivat kolmesta alakoulun opettajasta, jotka toteuttivat kielisuihkutoimintaa 5-vuotiaille englannin kielellä. Opettajien toteuttaman kielisuihkutoiminta oli osa LEAP-hanketta (Language enrichment advance program). Hankkeen aikana kielisuihkutoimintaa toteutettiin kolmessa Lappeenrannan päiväkodissa.
Haastattelussa ilmeni lasten englannin kielitaidon arvioimisen haastavuus, jonka syynä on toiminnan luonne sekä lyhytkestoisuus. Opettajat eivät myöskään pitäneet lasten englannin kielen taitojen arvioimista olennaisena osana toimintaa. Toiminnan tarkoitukseksi he nimesivät lasten tutustuttamisen ja innostamisen kieltä kohtaan. Kehittämisideoiksi nostettiin yhteisen rungon luominen toiminnalle sekä oppimisympäristön monipuolistaminen. The purpose of this thesis was to find out and collect opinions of the primary school teachers about the language showering. This study was focused on two aspects: language development of the child and ideas for developing the language showering. The aim was to make possible to improve the showering.
The study was carried out as qualitative research. The information was gath-ered by interviewing three teachers. The interview contained three themes which were chosen in advance. The teachers carry out language showering for five-year-old children in three kindergartens in Lappeenranta. Language showering is part of Language Enrichment Advance Program.
The results of this study show that it’s difficult to evaluate the development of the children’s language skills. That is because of the nature of the activity. The teachers don’t even consider the evaluation as an essential part of the showering. The purpose of the showering is to become familiar with foreign language and to get excited about it. As development ideas the teachers mentioned an idea about building a common structure for the showering and making the learning environment more multi-functional.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, ja aineiston keruuseen käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat koostuivat kolmesta alakoulun opettajasta, jotka toteuttivat kielisuihkutoimintaa 5-vuotiaille englannin kielellä. Opettajien toteuttaman kielisuihkutoiminta oli osa LEAP-hanketta (Language enrichment advance program). Hankkeen aikana kielisuihkutoimintaa toteutettiin kolmessa Lappeenrannan päiväkodissa.
Haastattelussa ilmeni lasten englannin kielitaidon arvioimisen haastavuus, jonka syynä on toiminnan luonne sekä lyhytkestoisuus. Opettajat eivät myöskään pitäneet lasten englannin kielen taitojen arvioimista olennaisena osana toimintaa. Toiminnan tarkoitukseksi he nimesivät lasten tutustuttamisen ja innostamisen kieltä kohtaan. Kehittämisideoiksi nostettiin yhteisen rungon luominen toiminnalle sekä oppimisympäristön monipuolistaminen.
The study was carried out as qualitative research. The information was gath-ered by interviewing three teachers. The interview contained three themes which were chosen in advance. The teachers carry out language showering for five-year-old children in three kindergartens in Lappeenranta. Language showering is part of Language Enrichment Advance Program.
The results of this study show that it’s difficult to evaluate the development of the children’s language skills. That is because of the nature of the activity. The teachers don’t even consider the evaluation as an essential part of the showering. The purpose of the showering is to become familiar with foreign language and to get excited about it. As development ideas the teachers mentioned an idea about building a common structure for the showering and making the learning environment more multi-functional.