Muotinäytöksen merkitys vaatebrändin imagon rakentumisessa : case: IVANA helsinki
Kankaanpää, Katariina (2011)
Kankaanpää, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198605
Tiivistelmä
Muotinäytös on tärkeä osa muodin promotointia. Promotointi on osa myynnin edistämistä ja sitä voidaan tehdä monin eri keinoin. Brändille on tärkeää olla tunnettu muotialalla ja sitä voidaan mainostaa sekä promotoida monilla eri tavoilla. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty brändin promotointiin muotinäytöksen avulla. Onnistuneen muotinäytöksen järjestämiseen tarvitaan monia elementtejä. Tämän työn aiheena on tutkia muotinäytösten organisointia ja sen vaikutusta brändin imagoon. Työn tarkoituksena on tutkia muotinäytöstä markkinointikeinona esimerkkiyrityksen IVANA helsingin valossa sekä yrityksen perustajille Pirjo ja Paola Suhoselle tehtyjen haastatteluiden pohjalta.
Tämän työn teoriaosuudessa tarkastellaan työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten brändi, brändin identiteetti ja imago sekä brändin promootiotekniikat, sekä erityisesti muotinäytöksen rakentuminen ja sen elementit. Case- osuudessa käsitellään teorian aihepiirejä esimerkkiyrityksen IVANA helsingin pohjalta sekä tehtyjen haastatteluiden ja niistä saadun näkemyksen kannalta.
Tämän työn aihe on ajankohtainen, sillä viralliset muotiviikot ovat hyvin suositut ja esimerkkiyritys IVANA helsinki on osallistunut virallisille muotiviikoille sekä Pariisissa että New Yorkissa, mitkä ovat olleet näyttävästi esillä myös suomalaisessa mediassa. Tässä työssä siis keskitytään erityisesti virallisiin muotiviikkoihin. Aiheen valintaan vaikutti myös se, että sitä on tutkittu hyvin vähän etenkin suomen kielellä ja tällä opinnäytetyöllä haluan lisätä tätä tietoa. Aiheen valintaan vaikutti lisäksi henkilökohtaiset kokemukseni, jotka sain ollessani osallisena IVANA helsingin näytösjärjestelyissä sekä työskennellessä brändin muotinäytöksissä sekä Kööpenhaminassa että New Yorkissa vuonna 2010. Näytösjärjestelyihin kuului osaltani ”show piece”- näytösvaatteiden suunnittelu ja valmistus annettujen ohjeiden mukaisesti sekä muotinäytöksissä näytöstyötehtäviin osallistuminen.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena tavoitteena on lisätä ymmärrystä muotinäytösten merkityksestä vaatebrändin imagon rakentumisessa ja työn käytännöllisenä tavoitteena on ollut laatia IVANA helsingille näytösorganisoinnin hallintaa helpottava näytösmanuaali, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Tämän työn teoriaosuudessa tarkastellaan työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten brändi, brändin identiteetti ja imago sekä brändin promootiotekniikat, sekä erityisesti muotinäytöksen rakentuminen ja sen elementit. Case- osuudessa käsitellään teorian aihepiirejä esimerkkiyrityksen IVANA helsingin pohjalta sekä tehtyjen haastatteluiden ja niistä saadun näkemyksen kannalta.
Tämän työn aihe on ajankohtainen, sillä viralliset muotiviikot ovat hyvin suositut ja esimerkkiyritys IVANA helsinki on osallistunut virallisille muotiviikoille sekä Pariisissa että New Yorkissa, mitkä ovat olleet näyttävästi esillä myös suomalaisessa mediassa. Tässä työssä siis keskitytään erityisesti virallisiin muotiviikkoihin. Aiheen valintaan vaikutti myös se, että sitä on tutkittu hyvin vähän etenkin suomen kielellä ja tällä opinnäytetyöllä haluan lisätä tätä tietoa. Aiheen valintaan vaikutti lisäksi henkilökohtaiset kokemukseni, jotka sain ollessani osallisena IVANA helsingin näytösjärjestelyissä sekä työskennellessä brändin muotinäytöksissä sekä Kööpenhaminassa että New Yorkissa vuonna 2010. Näytösjärjestelyihin kuului osaltani ”show piece”- näytösvaatteiden suunnittelu ja valmistus annettujen ohjeiden mukaisesti sekä muotinäytöksissä näytöstyötehtäviin osallistuminen.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena tavoitteena on lisätä ymmärrystä muotinäytösten merkityksestä vaatebrändin imagon rakentumisessa ja työn käytännöllisenä tavoitteena on ollut laatia IVANA helsingille näytösorganisoinnin hallintaa helpottava näytösmanuaali, joka on opinnäytetyön liitteenä.