Ai mikä? Teatteri-ilmaisun ohjaaja? : teatteri-ilmaisun ohjaaja käsitteenä
Jalkanen, Eija (2011)
Jalkanen, Eija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311860
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teatteri-ilmaisun ohjaaja –käsitettä, sen määrittymistä ja alalle valmistuvien sekä alalla yöskentelevien suhtautumista käsitteeseen.
Opinnäytetyössä kysyn, voiko käsitteen teatteri-ilmaisun ohjaaja määrittää selkeästi, tarvitseeko sitä määrittää selkeästi, mitä se alan ammattilaisten ja alalle valmistuvien mielestä tarkoittaa sekä kuinka alalla työskentelevät ja alalle valmistuvat kyseiseen käsitteeseen suhtautuvat.
Tutkimukseni on laadullinen, aineistolähtöinen ja fenomenografinen. Aineistona käytän mm. Opetusministeriön (nykyisin Opetus- ja kulttuuriministeriö) asettaman komitean mietintöjä vuodelta 1990, jotka käsittelevät teatteri-ilmaisun ohjaaja koulutuksen perustamista. Haastattelin lisäksi yhdeksää alan ammattilaista tai opiskelijaa ja puran haastatteluosiossa heidän käsityksiään ja ajatuksiaan käsitteestä.
Lähestyn teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitettä tutkimuksessa kolmesta näkökulmasta: Miksi käsitteet tulisi yleisesti määritellä soveltavan draaman ja soveltavan teatterin kentällä selkeästi? Mikä on teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitteen historia eli miksi teatteri-ilmaisun ohjaajat ovat juuri teatteri-ilmaisun ohjaajia? Kuinka käsitteen määrittävät haastatellut alan ammattilaiset: sekä käsitteen perustamisaikana mukana olleet nykyisen Metropolia Ammattikorkeakoulun opettajat, alalla työskentelevät että alalle valmistuvat? Tutkimus pyrkii myös selvittämään, mikä on käsitteen historian suhde siihen, kuinka käsite nykyään määrittyy. Lisäksi tutkimuksen lopussa esitellään haastateltavien ehdotuksia vaihtoehdoiksi teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitteelle.
Alkuperäiseen teatteri-ilmaisun ohjaajalle kaavailtuun työnkuvaan on ehtinyt tapahtua kahdessakymmenessä vuodessa suuri muutos. Ammatinkuva on laajentunut valtavasti, ja sen myötä on perusteltua kysyä, pitäisikö ammattinimikkeen, käsitteen teatteri-ilmaisun ohjaaja, merkitys asettaa tarkastelun alle ja määrittää selkeästi uudelleen. Keskeiseksi
kysymykseksi nousee: mitkä tahot vaikuttavat siihen, kuinka käsite teatteri-ilmaisun ohjaaja määritetään ja mahdollisesti uudelleenmääritetään?
Opinnäytetyössä kysyn, voiko käsitteen teatteri-ilmaisun ohjaaja määrittää selkeästi, tarvitseeko sitä määrittää selkeästi, mitä se alan ammattilaisten ja alalle valmistuvien mielestä tarkoittaa sekä kuinka alalla työskentelevät ja alalle valmistuvat kyseiseen käsitteeseen suhtautuvat.
Tutkimukseni on laadullinen, aineistolähtöinen ja fenomenografinen. Aineistona käytän mm. Opetusministeriön (nykyisin Opetus- ja kulttuuriministeriö) asettaman komitean mietintöjä vuodelta 1990, jotka käsittelevät teatteri-ilmaisun ohjaaja koulutuksen perustamista. Haastattelin lisäksi yhdeksää alan ammattilaista tai opiskelijaa ja puran haastatteluosiossa heidän käsityksiään ja ajatuksiaan käsitteestä.
Lähestyn teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitettä tutkimuksessa kolmesta näkökulmasta: Miksi käsitteet tulisi yleisesti määritellä soveltavan draaman ja soveltavan teatterin kentällä selkeästi? Mikä on teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitteen historia eli miksi teatteri-ilmaisun ohjaajat ovat juuri teatteri-ilmaisun ohjaajia? Kuinka käsitteen määrittävät haastatellut alan ammattilaiset: sekä käsitteen perustamisaikana mukana olleet nykyisen Metropolia Ammattikorkeakoulun opettajat, alalla työskentelevät että alalle valmistuvat? Tutkimus pyrkii myös selvittämään, mikä on käsitteen historian suhde siihen, kuinka käsite nykyään määrittyy. Lisäksi tutkimuksen lopussa esitellään haastateltavien ehdotuksia vaihtoehdoiksi teatteri-ilmaisun ohjaaja -käsitteelle.
Alkuperäiseen teatteri-ilmaisun ohjaajalle kaavailtuun työnkuvaan on ehtinyt tapahtua kahdessakymmenessä vuodessa suuri muutos. Ammatinkuva on laajentunut valtavasti, ja sen myötä on perusteltua kysyä, pitäisikö ammattinimikkeen, käsitteen teatteri-ilmaisun ohjaaja, merkitys asettaa tarkastelun alle ja määrittää selkeästi uudelleen. Keskeiseksi
kysymykseksi nousee: mitkä tahot vaikuttavat siihen, kuinka käsite teatteri-ilmaisun ohjaaja määritetään ja mahdollisesti uudelleenmääritetään?