Markkinointisuunnitelma : WSP Finland Oy:n mittausyksikkö
Kinnunen, Eira; Lindroth, Nina (2011)
Kinnunen, Eira
Lindroth, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611130
Tiivistelmä
Markkinointi on olennainen osa yrityksen tavoitteellista liiketoimintaa. Sen avulla yritys pyrkii pääsemään tavoitteisiinsa hyödyntäen eri toimenpiteitä. Markkinointi mahdollistaa yrityksen kasvun ja kehityksen. Sillä pyritään yrityskuvan kehittämiseen, kannattavuuden kasvuun ja tunnettuuden lisäämiseen. Markkinointisuunnitelman voidaan katsoa olevan avain näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Suunnitelman avulla markkinointi pyritään kohdentamaan oikeille kohderyhmille käyttäen kohderyhmille sopivia ja tarkoin suunniteltuja markkinoinnin keinoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella WSP Finland Oy:n mittausyksikölle mahdollisimman monipuolinen markkinointisuunnitelma, joka täyttäisi toimeksiantajan odotukset. Toimeksiantajan toiveissa oli erityisesti sisäisen markkinoinnin kehittäminen, sillä mittausyksikkö on varsin uusi toimiala WSP:llä; se aloitti toimintansa maaliskuussa 2010. Tämä toikin hieman haasteita opinnäytetyölle, sillä mitään aiempia markkinointisuunnitelmia tai – toimenpiteitä toimialalla ei ollut toteutettu.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö koostuu laajasta teoreettisesta viitekehyksestä, jonka pohjalta on suunniteltu operatiivinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään pääsääntöisesti business-to-business markkinointia, sillä WSP:n asiakkaat koostuvat muista yrityksistä. Samaisesta syystä kuluttajamarkkinoinnin osuus on opinnäytetyössä vähäinen.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta niin sisäisesti kuin ulkoisesti, sekä pyritään nostamaan esiin niiden ominaispiirteet. Teoriaosuus etenee perusteosten tiedoista syvemmän tiedon teoksiin. Osiossa on pyritty ottamaan huomioon eri kirjoittajien mielipiteitä eri aiheista. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään operatiiviseen osioon, josta löytyy WSP:n markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisältää analyysit nykytilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Näiden analyysien pohjalta on suunniteltu varsinaisia markkinoinnin toimenpiteitä sekä sitä, miten markkinoinnin onnistumista seurataan.
Opinnäytetyö tarjosi paljon haasteita, mutta myös onnistumisen tunteita. Prosessin aikana tekijät perehtyivät laajasti julkaistuun kirjallisuuteen aiheesta sekä tutustuivat WSP:n toimintaan. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö onnistui odotetulla tavalla ja sen tekijät ovat siihen tyytyväisiä. Opinnäytetyö oli haastava prosessi, josta tekijät kokevat oppineensa paljon arvokasta tietoa sekä toimintatapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella WSP Finland Oy:n mittausyksikölle mahdollisimman monipuolinen markkinointisuunnitelma, joka täyttäisi toimeksiantajan odotukset. Toimeksiantajan toiveissa oli erityisesti sisäisen markkinoinnin kehittäminen, sillä mittausyksikkö on varsin uusi toimiala WSP:llä; se aloitti toimintansa maaliskuussa 2010. Tämä toikin hieman haasteita opinnäytetyölle, sillä mitään aiempia markkinointisuunnitelmia tai – toimenpiteitä toimialalla ei ollut toteutettu.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö koostuu laajasta teoreettisesta viitekehyksestä, jonka pohjalta on suunniteltu operatiivinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään pääsääntöisesti business-to-business markkinointia, sillä WSP:n asiakkaat koostuvat muista yrityksistä. Samaisesta syystä kuluttajamarkkinoinnin osuus on opinnäytetyössä vähäinen.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta niin sisäisesti kuin ulkoisesti, sekä pyritään nostamaan esiin niiden ominaispiirteet. Teoriaosuus etenee perusteosten tiedoista syvemmän tiedon teoksiin. Osiossa on pyritty ottamaan huomioon eri kirjoittajien mielipiteitä eri aiheista. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään operatiiviseen osioon, josta löytyy WSP:n markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisältää analyysit nykytilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Näiden analyysien pohjalta on suunniteltu varsinaisia markkinoinnin toimenpiteitä sekä sitä, miten markkinoinnin onnistumista seurataan.
Opinnäytetyö tarjosi paljon haasteita, mutta myös onnistumisen tunteita. Prosessin aikana tekijät perehtyivät laajasti julkaistuun kirjallisuuteen aiheesta sekä tutustuivat WSP:n toimintaan. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö onnistui odotetulla tavalla ja sen tekijät ovat siihen tyytyväisiä. Opinnäytetyö oli haastava prosessi, josta tekijät kokevat oppineensa paljon arvokasta tietoa sekä toimintatapoja.