TASA-ARVO JA MONINAISUUSOSAAMINEN - CASE SIILINJÄRVEN KUNTA
Toivanen, Helena (2011)
Toivanen, Helena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061111814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061111814
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa tasa-arvosta ja moninaisuusosaamisesta Siilinjärven kunnan henkilöstön kokemana. Tutkimukselle asetettiin tehtäväksi kuvata minkälainen Siilinjärven kunnan tasa-arvo ja moninaisuusosaaminen on ja mitä mahdolliset kehittämistarpeet ovat. Tutkimuksen kohderyhmän muodosti Siilinjärven kunnan koko henkilöstö, 948 jäsentä. Kohteena olevassa ryhmässä korostui naisvaltaisuus, ikäjakauman laajuus ja korkea keski-ikä. Tämän tasa-arvoa ja moninaisuusosaamista koskevan tapaustutkimuksen tulokset perustuivat henkilöstön havaintoihin, tietoihin, kokemuksiin ja mielipiteisiin.
Tutkimuksen mittaus perustui pääosin olemassa olevaan organisaation tasa-arvo- ja moninaisuusmittariin. Empiirisen aineiston hankinta toteutettiin kyselylomakkeella. Analysoinnissa käytettiin tilastollista menetelmää ja tehtiin vertailu normiaineistoon. Avoimet vastaukset ryhmiteltiin teemoihin laadullisin menetelmin. Tutkimus osoitti Siilinjärven kunnan henkilöstön keskuudessa sekä tasa-arvon että moninaisuusosaamisen toteutuvan melko hyvin. Vertailu normiaineistoon kertoi tulosten sijoittuvan keskimmäisen viidenneksen tasolle. Tuloksista selvisi tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen kehittämisen kohteet, joita ovat oppiminen, toiminta- ja ajattelutavat, avoimet keskustelut, uudistaminen sekä ohjeet ja säännöt. Lisäksi kehittämisen tarvetta nähtiin esimiehen toiminnassa, työntekijöiden kohtelussa ja vuorovaikutustaidoissa.
Tuloksista on tulkittavissa, että asioiden kehittämiseksi henkilöstö kaipaa erityisesti esimiesten johtamistaitojen osaamista. Tutkimuksen perusteella tehdään johtopäätös, että saatuja tuloksia voidaan suositella henkilöstösuunnittelun, tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen kehittämistyön lähtökohdaksi. Tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen nähdään olevan kokonaisvaltaista, työpaikan arkeen kytkeytyvää toimintaa.
Tutkimuksen mittaus perustui pääosin olemassa olevaan organisaation tasa-arvo- ja moninaisuusmittariin. Empiirisen aineiston hankinta toteutettiin kyselylomakkeella. Analysoinnissa käytettiin tilastollista menetelmää ja tehtiin vertailu normiaineistoon. Avoimet vastaukset ryhmiteltiin teemoihin laadullisin menetelmin. Tutkimus osoitti Siilinjärven kunnan henkilöstön keskuudessa sekä tasa-arvon että moninaisuusosaamisen toteutuvan melko hyvin. Vertailu normiaineistoon kertoi tulosten sijoittuvan keskimmäisen viidenneksen tasolle. Tuloksista selvisi tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen kehittämisen kohteet, joita ovat oppiminen, toiminta- ja ajattelutavat, avoimet keskustelut, uudistaminen sekä ohjeet ja säännöt. Lisäksi kehittämisen tarvetta nähtiin esimiehen toiminnassa, työntekijöiden kohtelussa ja vuorovaikutustaidoissa.
Tuloksista on tulkittavissa, että asioiden kehittämiseksi henkilöstö kaipaa erityisesti esimiesten johtamistaitojen osaamista. Tutkimuksen perusteella tehdään johtopäätös, että saatuja tuloksia voidaan suositella henkilöstösuunnittelun, tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen kehittämistyön lähtökohdaksi. Tasa-arvon ja moninaisuusosaamisen nähdään olevan kokonaisvaltaista, työpaikan arkeen kytkeytyvää toimintaa.