Pk-yritykset koulujen yrittäjyyskasvatustyön tukena : Varsinais-Suomen Yrittäjien ja YES-keskuksen koulu-yritysyhteistyön kehittämishanke
Vainio, Johanna; Wessman, Linda (2011)
Vainio, Johanna
Wessman, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911624
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on avattu yrittäjyyskasvatuksen ja koulu-yritysyhteistyön käsitteitä sekä kuvattu koulujen ja yritysten välistä suhdetta sekä yhteistyöaluetta. Teoreettinen viitekehys on rakennettu yrittäjyyskasvatuksen ja koulu-yritysyhteistyön sekä niihin liittyvän verkostomaisen toiminnan ja kumppanuusajattelun pohjalle. Varsinais-Suomen alueella toimiville pk-yrityksille toteutettiin kysely, jolla selvitettiin yritysten näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen ja koulu-yritysyhteistyöhön. Kyselyn tuloksia jatkotyöstettiin opettajatyöryhmien ja seutukunnallisten yrittäjyyskasvatusta ohjaavien tiimien sisällä. Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi muodostui toimintatutkimus, joka sisälsi eri aineistokeruumenetelmiä. Toimintatutkimuksen avulla tavoiteltiin käytännön hyötyä ja käyttökelpoista tietoa sekä tuotettiin tietoa käytännön toiminnan kehittämiseksi. Tässä opinnäytetyössä toimintatutkimusta tehtiin ryhmien välisten suhteiden tasolla ja eri toimijoiden mukanaolo teki siitä myös alueellisen verkoston toimintatutkimuksen.
Opinnäytetyölle ja siitä syntyneelle kehittämishankkeelle asetettiin seuraavat tavoitteet: selvittää varsinaissuomalaisten pk-yritysten yleinen mielipide yrittäjyyskasvatuksesta ja koulu-yritysyhteistyöstä, kartoittaa koulu-yritysyhteistyön mahdollisuuksia yrityksissä ja määritellä koulu-yritysyhteistyöhön liittyvien palveluiden tärkeyttä ja tarvetta sekä kerätä toimeksiantajan käyttöön yritysrekisteri yrittäjille suunnattujen palveluiden tueksi ja opettajille yrityskontaktien löytämiseksi. Kehittämisprosessi syntyi toimeksiantajan eli Varsinais-Suomen Yrittäjien ja YES-keskuksen kanssa yhdessä asetetuista tavoitteista.
Yrityksille suunnattu kysely, joka toimi prosessin avauksena, nosti esille yritysten näkökulman ja roolin yrittäjyyskasvatustyössä ja koulu-yritysyhteistyön kentässä. Vastauksista löydettiin yrittäjille tärkeitä teemoja, jotka motivoivat heitä aloittamaan ja tekemään yhteistyötä koulujen ja oppilaitosten kanssa. Kyselytutkimuksessa esiin nousevien näkemysten pohjalta jatkettiin tutkimusta pohtimalla yritysyhteistyön toteuttamista ja määriteltiin asiantuntijatyöryhmien avulla keinoja, joilla oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä voidaan kehittää palvelemaan entistä paremmin yrittäjyyskasvatuksen päämääriä. Toimintatutkimuksen johtopäätöksistä syntyi toiminta- ja kehittämisehdotuksia jatkoon. Nämä jaettiin viestinnällisiin toimenpiteisiin, yrityspalveluiden kehittämiseen liittyviin toimenpiteisiin ja toimenpiteisiin, jotka parantavat yritysten ja koulujen välistä vuorovaikutuksen. Lopuksi ehdotettiin keinoja työn seurantaan ja annettiin ideoita uusiin tutkimuksiin sekä ehdotettiin jatkotyön hankkeistamista.
Opinnäytetyölle ja siitä syntyneelle kehittämishankkeelle asetettiin seuraavat tavoitteet: selvittää varsinaissuomalaisten pk-yritysten yleinen mielipide yrittäjyyskasvatuksesta ja koulu-yritysyhteistyöstä, kartoittaa koulu-yritysyhteistyön mahdollisuuksia yrityksissä ja määritellä koulu-yritysyhteistyöhön liittyvien palveluiden tärkeyttä ja tarvetta sekä kerätä toimeksiantajan käyttöön yritysrekisteri yrittäjille suunnattujen palveluiden tueksi ja opettajille yrityskontaktien löytämiseksi. Kehittämisprosessi syntyi toimeksiantajan eli Varsinais-Suomen Yrittäjien ja YES-keskuksen kanssa yhdessä asetetuista tavoitteista.
Yrityksille suunnattu kysely, joka toimi prosessin avauksena, nosti esille yritysten näkökulman ja roolin yrittäjyyskasvatustyössä ja koulu-yritysyhteistyön kentässä. Vastauksista löydettiin yrittäjille tärkeitä teemoja, jotka motivoivat heitä aloittamaan ja tekemään yhteistyötä koulujen ja oppilaitosten kanssa. Kyselytutkimuksessa esiin nousevien näkemysten pohjalta jatkettiin tutkimusta pohtimalla yritysyhteistyön toteuttamista ja määriteltiin asiantuntijatyöryhmien avulla keinoja, joilla oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä voidaan kehittää palvelemaan entistä paremmin yrittäjyyskasvatuksen päämääriä. Toimintatutkimuksen johtopäätöksistä syntyi toiminta- ja kehittämisehdotuksia jatkoon. Nämä jaettiin viestinnällisiin toimenpiteisiin, yrityspalveluiden kehittämiseen liittyviin toimenpiteisiin ja toimenpiteisiin, jotka parantavat yritysten ja koulujen välistä vuorovaikutuksen. Lopuksi ehdotettiin keinoja työn seurantaan ja annettiin ideoita uusiin tutkimuksiin sekä ehdotettiin jatkotyön hankkeistamista.