CityCab-Kuljettajan turvallisuus
Nolo, Rein (2009)
Nolo, Rein
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253143
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Metropolia ammattikorkeakoulun CityCab-kaupunkitaksi-autoprojektin osana. CityCab on Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun yhteinen projekti, jonka tarkoituksena oli kehittää asiakastyytyväisyyttä ja kuljettajaystävällisyyttä edistävä moderni kaupunkitaksi. Taideteollinen korkeakoulu oli vastuussa CityCabin muotoilusta ja suunnittelusta, kun taas Metropolia Ammattikorkeakoulun vastuulle jäi tekninen suunnittelu sekä ajoneuvon valmistaminen.
CityCab on tuotekehitysprojekti, johon on tutkimukseen ja innovaatioihin pohjautuen suunnitella ja toteuttaa moderneja ja innovatiivisia teknisiä ratkaisuja. Näistä edistyksellisimpinä voidaan pitää itsekantavaa hiilikuitukoria, kääntyvää taka-akselia ja ympäristöystävällinen hybridivoimanlähde.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on selvittää Metropolian autoprojekti Citycabin toteutettavat kuljettajan turvallisuutta parantavat ratkaisut olettaen uhkan muodostuvan kuljetettavan henkilön puolesta. Lisäksi tarkoitus toteuttaa projektin yhteistyökumppanin työntekijöillä tutkimuskysely.
Suunnittelu vaati käymään läpi eri maiden taksilainsäädäntöä sekä niiden vaatimuksia takseissa oleviin turvalaitteisiin.
Insinöörityöhön päätettiin dokumentoida projektiin jo asennetut turvalaitteet sekä suunnitella ohjaamon ja matkustamon väliin asennettava väliseinä.
CityCab on tuotekehitysprojekti, johon on tutkimukseen ja innovaatioihin pohjautuen suunnitella ja toteuttaa moderneja ja innovatiivisia teknisiä ratkaisuja. Näistä edistyksellisimpinä voidaan pitää itsekantavaa hiilikuitukoria, kääntyvää taka-akselia ja ympäristöystävällinen hybridivoimanlähde.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on selvittää Metropolian autoprojekti Citycabin toteutettavat kuljettajan turvallisuutta parantavat ratkaisut olettaen uhkan muodostuvan kuljetettavan henkilön puolesta. Lisäksi tarkoitus toteuttaa projektin yhteistyökumppanin työntekijöillä tutkimuskysely.
Suunnittelu vaati käymään läpi eri maiden taksilainsäädäntöä sekä niiden vaatimuksia takseissa oleviin turvalaitteisiin.
Insinöörityöhön päätettiin dokumentoida projektiin jo asennetut turvalaitteet sekä suunnitella ohjaamon ja matkustamon väliin asennettava väliseinä.