WinhaResurssit ja Mimosa opetuksen suunnittelun välineinä
Keisanen, Kaisu (2011)
Keisanen, Kaisu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää WinhaResurssit-resursointiohjelman taustaa ja ominaisuuksia. Tarkoituksena oli myös verrata ohjelmaa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa tällä hetkellä käytössä olevaan MIMOSA for Windows
-kurssisuunnitteluohjelmistoon. Vertailu ohjelmistojen välillä tehdään kahden Case-oppilaitoksen avulla: Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön ja Koulutuskeskus Sedun avulla. Vertailun avulla pyritään selvittämään ohjelmien keskinäisiä eroavaisuuksia, ja WinhaResurssit-ohjelman soveltuvuutta Seinäjoen ammattikorkeakoulun käyttöön.
Sekä WinhaResurssit että MIMOSA for Windows toimivat opetuksen suunnittelun apuvälineinä oppilaitoksissa. Jotta ohjelmien etuja ja haittoja voitaisiin ymmärtää ja vertailla, täytyy opetuksen suunnittelun keskeiset vaatimukset ja toimintatavat ensin hahmottaa ja ymmärtää. Opetuksen suunnittelun eri vaiheet käytiin läpi Case-esimerkkien avulla, ja samalla tarkasteltiin myös käytetyn ohjelmiston vaikutusta vaiheiden kulkuun.
Opetuksen suunnittelu koostuu monista eri prosesseista, ja työssä tarkasteltiin myös prosesseihin liittyviä järjestelmän kuvaustapoja. Työssä käytiin läpi kuvaus-tekniikan, menetelmän ja kuvauskielen käsitteet, jonka jälkeen tarkasteltiin UML-standardin avulla eri kaaviotyyppien ja näkymien sisältöä.
Kuvaustapojen avulla mallinnettiin Case oppilaitosten opetuksen suunnittelupro-sessi, sekä tiedonkulku tietojärjestelmissä.
-kurssisuunnitteluohjelmistoon. Vertailu ohjelmistojen välillä tehdään kahden Case-oppilaitoksen avulla: Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön ja Koulutuskeskus Sedun avulla. Vertailun avulla pyritään selvittämään ohjelmien keskinäisiä eroavaisuuksia, ja WinhaResurssit-ohjelman soveltuvuutta Seinäjoen ammattikorkeakoulun käyttöön.
Sekä WinhaResurssit että MIMOSA for Windows toimivat opetuksen suunnittelun apuvälineinä oppilaitoksissa. Jotta ohjelmien etuja ja haittoja voitaisiin ymmärtää ja vertailla, täytyy opetuksen suunnittelun keskeiset vaatimukset ja toimintatavat ensin hahmottaa ja ymmärtää. Opetuksen suunnittelun eri vaiheet käytiin läpi Case-esimerkkien avulla, ja samalla tarkasteltiin myös käytetyn ohjelmiston vaikutusta vaiheiden kulkuun.
Opetuksen suunnittelu koostuu monista eri prosesseista, ja työssä tarkasteltiin myös prosesseihin liittyviä järjestelmän kuvaustapoja. Työssä käytiin läpi kuvaus-tekniikan, menetelmän ja kuvauskielen käsitteet, jonka jälkeen tarkasteltiin UML-standardin avulla eri kaaviotyyppien ja näkymien sisältöä.
Kuvaustapojen avulla mallinnettiin Case oppilaitosten opetuksen suunnittelupro-sessi, sekä tiedonkulku tietojärjestelmissä.