Sosionomiopiskelijat matkalla ammattiin : Lastensuojelun harjoittelun merkitys sosionomin ammatilliselle kasvulle
Yli-Nisula, Susanna; Walling, Heidi (2011)
Yli-Nisula, Susanna
Walling, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229018
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lastensuojelun harjoittelun merkitystä opiskelijoiden ammatilliselle kasvulle. Toimimme yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön kanssa. Työn tarkoituksena oli nostaa esiin opiskelijoiden omia mielipiteitä ja kokemuksia lastensuojelun harjoittelusta. Työssä tutkittiin opiskelijoiden osaamista ennen ja jälkeen lastensuojelun harjoittelun.
Tutkimusaineisto koottiin sähköisellä kyselyllä. Apuna käytettiin Digium-ohjelmaa. Kyselyn kohderyhmänä oli vuonna 2008 aloittanut varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiseen työhön suuntautunut sosionomi opiskelijaryhmä sekä heidän lastensuojelun harjoittelun työpaikkaohjaajansa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ammatillisen kasvun ja osaamisen sekä ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden käsitteitä. Koska työ käsittelee lastensuojelun harjoittelua, on siinä pe-rehdytty myös lastensuojelun perusasioihin. Lisäksi työssä käsitellään lastensuojelun har-joittelua tukevia opintojaksoja ja niiden antamia pätevyyksiä.
Kyselyn avulla kerätyn aineiston pohjalta voidaan havaita, että opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä lastensuojelun harjoittelua edeltäviin opintoihin, orientaatioon sekä lastensuoje-lun harjoitteluluun. Opiskelijat kokivat saaneensa opinnoista hyvät valmiudet lastensuojelu-työhön. Lisäksi opiskelijat kokivat kehittyneensä ammatillisesti harjoittelun aikana. Heidän tietonsa ja taitonsa sekä lastensuojelun teoriasta että käytännön työstä olivat syventyneett lastensuojelun harjoittelun myötä.
Samoin lastensuojelun harjoittelun työpaikkaohjaajat kokivat lastensuojelun harjoittelun tärkeänä opiskelijoiden ammatillisen kasvun kannalta. Työpaikkaohjaajien mielestä opiskeli-joilla oli pääosin hyvät lähtökohdat lastensuojelutyön tekemiseen.
Opiskelijoiden vastausten pohjalta ei noussut kehitysehdotuksia Jyväskylän ammattikorkeakoulun harjoittelukäytänteisiin, mutta työpaikkaohjaajien vastauksista voidaan nostaa muutamia kehitysehdotuksia.
Tutkimusaineisto koottiin sähköisellä kyselyllä. Apuna käytettiin Digium-ohjelmaa. Kyselyn kohderyhmänä oli vuonna 2008 aloittanut varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiseen työhön suuntautunut sosionomi opiskelijaryhmä sekä heidän lastensuojelun harjoittelun työpaikkaohjaajansa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ammatillisen kasvun ja osaamisen sekä ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden käsitteitä. Koska työ käsittelee lastensuojelun harjoittelua, on siinä pe-rehdytty myös lastensuojelun perusasioihin. Lisäksi työssä käsitellään lastensuojelun har-joittelua tukevia opintojaksoja ja niiden antamia pätevyyksiä.
Kyselyn avulla kerätyn aineiston pohjalta voidaan havaita, että opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä lastensuojelun harjoittelua edeltäviin opintoihin, orientaatioon sekä lastensuoje-lun harjoitteluluun. Opiskelijat kokivat saaneensa opinnoista hyvät valmiudet lastensuojelu-työhön. Lisäksi opiskelijat kokivat kehittyneensä ammatillisesti harjoittelun aikana. Heidän tietonsa ja taitonsa sekä lastensuojelun teoriasta että käytännön työstä olivat syventyneett lastensuojelun harjoittelun myötä.
Samoin lastensuojelun harjoittelun työpaikkaohjaajat kokivat lastensuojelun harjoittelun tärkeänä opiskelijoiden ammatillisen kasvun kannalta. Työpaikkaohjaajien mielestä opiskeli-joilla oli pääosin hyvät lähtökohdat lastensuojelutyön tekemiseen.
Opiskelijoiden vastausten pohjalta ei noussut kehitysehdotuksia Jyväskylän ammattikorkeakoulun harjoittelukäytänteisiin, mutta työpaikkaohjaajien vastauksista voidaan nostaa muutamia kehitysehdotuksia.