Brändiarkkitehtuuri yritysilmesuunnittelun ohjaajana : Visuaalisen identiteetin uudistaminen Mac-reprolle
Siltakoski, Maiju (2011)
Siltakoski, Maiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711306
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyönäni yritysilmeuudistuksen Tampereen Mac-repro Oy:lle, joka liittyi Packaging Premedia Oy:n aputoiminimeksi syksyllä 2010. Mac-repro on monipuolinen graafisen alan palveluja tarjoava yritys. Packaging Premedia Oy taas on Suomen johtava painopinnan valmistaja, joka koostuu kolmesta eri yksiköstä.
Prosessin aikana pyrittiin uudistamaan Mac-repron visuaalinen ilme yhdenmukaiseksi Packaging Premedian ilmekokonaisuuden kanssa, mutta Mac-repron haluttiin myös erottuvan omana yksikkönään selkeästi. Tavoitteena oli luoda uusi modernimpi ilme, joka ei kuitenkaan unohtaisi vanhoja asiakkaita. Yritykselle suunniteltiin kokonaan uusi yritystunnus, värimaailma, typografiset ratkaisut, esite, graafinen ohjeisto, verkkosivujen ulkoasu ja lomakkeisto aina käyntikorteista kirjekuoriin.
Opinnäytetyössäni varsinaisena tutkimuskysymyksenä nousee esiin yritysten erilaisten brändiarkkitehtuurimallien valinta yritysilmesuunnittelun ohjaajana. Pyrin siis selvittämään, mitä visuaalisia rakennevaihtoehtoja yrityksellä on valittavanaan konserni-identiteettiä suunniteltaessa tai uudistettaessa ja millaisissa tilanteissa mikäkin rakenneratkaisu on paras mahdollinen. Tutkin ongelmaa erityisesti graafisen suunnittelijan kannalta: miten suurempaan kokonaisuuteen kuuluvan yrityksen ilme voidaan suunnitella käyttäen luovuutta, mutta samalla noudattaen valitun brändirakennemallin asettamia rajoitteita.
Yritysilmeuudistusprosessin kautta perehdyn tutkimusongelmaani käytännössä. Käyn läpi ongelmia ja haasteita, joita seuraa tilanteessa, jossa visuaalista identiteettiä uudistettaessa on otettava huomioon kaksi tai useampia yritysilmeitä. Pyrin tuomaan esille yritysilmesuunnittelun peruspilarit, jotka huomioimalla yritysilmeestä tulee paras mahdollinen. Opinnäytetyöni käytännön tuotoksena syntyi uusi yhtenäinen ilme Mac-reprolle, joka säilytti yksilöllisen ilmeensä, mutta muotoutui samalla osaksi suurempaa kokonaisuutta.
Prosessin aikana pyrittiin uudistamaan Mac-repron visuaalinen ilme yhdenmukaiseksi Packaging Premedian ilmekokonaisuuden kanssa, mutta Mac-repron haluttiin myös erottuvan omana yksikkönään selkeästi. Tavoitteena oli luoda uusi modernimpi ilme, joka ei kuitenkaan unohtaisi vanhoja asiakkaita. Yritykselle suunniteltiin kokonaan uusi yritystunnus, värimaailma, typografiset ratkaisut, esite, graafinen ohjeisto, verkkosivujen ulkoasu ja lomakkeisto aina käyntikorteista kirjekuoriin.
Opinnäytetyössäni varsinaisena tutkimuskysymyksenä nousee esiin yritysten erilaisten brändiarkkitehtuurimallien valinta yritysilmesuunnittelun ohjaajana. Pyrin siis selvittämään, mitä visuaalisia rakennevaihtoehtoja yrityksellä on valittavanaan konserni-identiteettiä suunniteltaessa tai uudistettaessa ja millaisissa tilanteissa mikäkin rakenneratkaisu on paras mahdollinen. Tutkin ongelmaa erityisesti graafisen suunnittelijan kannalta: miten suurempaan kokonaisuuteen kuuluvan yrityksen ilme voidaan suunnitella käyttäen luovuutta, mutta samalla noudattaen valitun brändirakennemallin asettamia rajoitteita.
Yritysilmeuudistusprosessin kautta perehdyn tutkimusongelmaani käytännössä. Käyn läpi ongelmia ja haasteita, joita seuraa tilanteessa, jossa visuaalista identiteettiä uudistettaessa on otettava huomioon kaksi tai useampia yritysilmeitä. Pyrin tuomaan esille yritysilmesuunnittelun peruspilarit, jotka huomioimalla yritysilmeestä tulee paras mahdollinen. Opinnäytetyöni käytännön tuotoksena syntyi uusi yhtenäinen ilme Mac-reprolle, joka säilytti yksilöllisen ilmeensä, mutta muotoutui samalla osaksi suurempaa kokonaisuutta.